Document

Enhanced e-government integration framework for building efficient e-government integration portals

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2016
Language
English
English abstract
One of the key success of e-Government is how fast and transparent it can deliver services to different customers. It depends on many factors such as IT infrastructure readiness, human resources skills and abilities... etc. Yet, among all of these factors, the integration processes between different government entities can be crucial and directly affects in the service delivery. E-Government represents a distributed system that has many sub-systems and they need to work in a harmonic way to accomplish the distributed systems' features such as transparency and reliability. However, e-Government organizations spend a lot of time in preparing for the integration processes in e-Government initiatives. This bureaucracy and repeated procedures consume time, effort, and money for all the parties including its organizations, businesses and citizens, and hence, holds back moving towards achieving e-Government goals and objectives. This latency affects directly the economy since it is tightly linked to providing different services to different customers. A solution that can overcome these issues is required so that if implemented will help in accelerating the integration process in e-Government and saves a lot of time, money and effort. This thesis proposed an architectural solution that comprises three main layers: an authentication layer, a web service level agreement layer and an access control layer. These layers represent most aspects that can contribute directly in the integration process. The solution can be applied as an integration portal where it should be hosted by a dominant IT organization and can be accessed by other government entities using a highly secured mechanism.
Arabic abstract
تعتبر سرعة ومدى قدرة تقديم الخدمات الالكترونية بشكل موحد للمستخدمين أحد أهم عناصر النجاح الرئيسية للحكومة الالكترونية. ويعتمد ذلك على عوامل عدة منها على سبيل المثال جاهزية البنية التحتية لتقنية المعلومات ومستوى الموارد البشرية العاملة فيها. غير أن أهم هذه العوامل هو سرعة إنجاز التكامل بين المؤسسات والوحدات الحكومية المختلفة ويمكن أن يؤثر ذلك بشكل قوي ومباشر على نجاح الحكومة الالكترونية في تقديم الخدمات الالكترونية. تمثل الحكومة الالكترونية نموذجا للأنظمة الموزعة والتي تتكون من عدة أنظمة أصغر غير ظاهرة للمستخدم وتعمل بشكل سلس لتحقيق خصائص النظام الموزع كقدرته على العمل كوحدة واحدة دون علم المستخدم بذلك وبشكل موثوق ويعتمد عليه في كل الأوقات.
ومع ذك، فإن الحكومات الالكترونية تبذل المزيد من الوقت والجهد في التجهيز لعمليات الربط الالكتروني كعقد الاجتماعات وإجراء المفاوضات للوصول إلى الصيغ النهائية للربط واستخدام الخدمات الالكترونية التي توفرها كل مؤسسة. وهذه البيروقراطية والعمليات المكررة تؤثر بشكل سلبي ومباشر على مختلف المستخدمين بما فيهم المواطنين والمقيمين والمؤسسات الخاصة وبالتالي أعاقة الحكومة الالكترونية من تحقيق أهدافها. كذلك فإن ذلك يؤثر وبشكل مباشر على الاقتصاد الذي يعتمد على مدى سرعة إنجاز المعاملات لمختلف المستخدمين بشكل سلس وسريع.
في هذه الرسالة نطرح حلا يمكن أن يساهم في تجاوز بعض هذه العقبات ويسرع من إجراء عمليات الربط بين المؤسسات الحكومية وبالتالي يساعد في توفير الوقت والمال والجهد. يتكون المقترح من هيكلة تعتمد على ثلاث طبقات هي: طبقة التحقق من الهوية وطبقة الاتفاقية الخاصة بتقديم الخدمة وأخيرا طبقة التحكم في الدخول إلى الخدمات. تمثل هذه الطبقات أهم المواضيع التي تؤثر مباشرة في إنجاز عمليات الربط بين المؤسسات الحكومية وتحقيق التكامل المرجو. يمكن تطبيق هذا المقترح في شكل موقع للربط الالكتروني بين المؤسسات بحيث يستضاف في مؤسسة مركزية والتي تشرف عادة على متابعة تنفيذ وتحقيق أهداف الحكومة الالكترونية ويمكن لبقية المؤسسات عرض خدماتها فيه والحصول على أي خدمة أخرى منه.
Category
Theses and Dissertations