Document
Evaluating the impact of synthetic phonics teaching on the literacy skills of Omani third graders.
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2020
Language
English
English abstract
This study evaluated the effectiveness of a synthetic approach to phonics, specifically
Jolly Phonics (JP), to determine its contribution to Omani third graders' acquisition of
literacy skills. To achieve this, students' performance in these skills was compared with the
programme's intended objectives, as set by the Ministry of Education (MOE). Moreover, the
study investigated whether there are any differences between boys' and girls' attainment of
the target literacy skills.
The study sample consisted of 117 Omani male and female third graders in two cycle
one schools in Al-Dhahira Governorate in the Sultanate of Oman during the academic year
2019/2020. The study investigated the extent to which the synthetic approach to phonics
impacted Omani third graders' literacy skills in terms of: the alphabetic principle (i.e.
uppercase (UC) and lowercase (LC) recognition skills, letter-sound correspondence and
blending skills); phoneme segmentation skills; accuracy and fluency of reading connected
texts; and, spelling skills. It also examined whether gender was a variable. The study
employed a quantitative descriptive research design, in which data was collected using four
research instruments including the Alphabetic Principle Test, Dynamic Indicators of Basic
Literacy Early Skills (DIBLES) Phoneme Segmentation Fluency (PSF) Test, DIBLES Oral
Reading Fluency (ORF) Test and a Spelling Test. The validity of instruments was examined
by a panel of experts and the reliability was examined by Pearson Correlation Coefficient.
Quantitative data gained from the four research instruments were analysed statistically using
SPSS. An independent-sample t-test was used to explore any differences with respect to
gender.
The students' mean scores in the four tests were calculated and then compared to the
minimum required level for each skill using the one-sample t-test to present a general
estimated effect ofJP on third graders' literacy skills. Additionally, descriptive statistics were
used to analyse the specific impact of this programme on each skill separately. The findings
revealed that the Omani third graders in the study sample on average have achieved JP's
objectives and performed at or above the required grade level in phoneme segmentation
skills, letter-sound correspondence and UC and LC recognition. However, on average, they
have not achieved the JP's objectives and performed poorly against the grade level
expectations for accuracy and fluency of reading connected texts, spelling skills and blending
skills. Moreover, the findings revealed weaknesses when segmenting whole words correctly,
as well as weaknesses identifying most of the letter-sound correspondences, except for
consonants, which most students were able to identify. With respect to gender, there were no
statistically significant differences between males and females in the literacy skills tested.
Different contextual factors contributed to these findings. Some relate to the
programme's implementation; i.e. the number of JP lessons, number of phonics, phonemic
awareness, reading and spelling practice activities provided in the JP students' phonics
handbook, the unavailability of graded readers within the programme; and teacher related
factors including current practices regarding the plan set by the Ministry, teachers' levels of
phonemic awareness, the adequacy of the JP training they received. The study concluded
with a set of recommendations for the MOE, English regional supervisors, English senior
teachers and English teachers, in order to develop the delivery of synthetic phonics teaching
as a literacy-enhancing approach, namely JP, in the Omani context. Finally, suggestions for
future research were proposed.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقييم فاعلية أثر الطريقة التركيبية في تدريس الأصوات والمسماة بالجولي فونيكس، من حيث إسهام هذه الطريقة في إكساب طلاب الصف الثالث الأساسي لمهارات القراءة والكتابة، حيث تم مقارنة أداء الطلاب في هذه المهارات مع الأهداف المرجوة من هذا البرنامج والتي حددتها وزارة التربية والتعليم. إضافة إلى ذلك، هدفت هذه الدراسة إلى مقارنة أداء الطالبات والطلاب فيما يتعلق بهذه المهارات.
تكونت عينة الدراسة من 117 طالب وطالبة من الصف الثالث الأساسي من مدرستين من مدارس الحلقة الأولى بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان في العام الأكاديمي 2019/2020. هدفت الدراسة للإجابة عن الأسئلة البحثية التالية:
1- ما مدى تأثير الطريقة التركيبية في تدريس الأصوات على مهارات القراءة والكتابة لطلاب الصف الثالث الأساسي بسلطنة عمان عند مقارنتها بالأهداف الموضوعة مسبقا للبرنامج من حيث:
1- المبدأ الأبجدي ويشمل مهارة التعرف عللا الحروف الصغيرة والكبيرة ومهارة التوافق الحرفي والصوتي ومهارة دمج الحروف لتكوين الكلمات.
2- مهارة تحليل الأصوات في الكلمات.
ج- مهارة الدقة والطلاقة في قراءة النصوص المتصلة.
د- الإملاء.
2- هل توجد فروق بين الطلاب والطالبات من حيث المهارات المكتسبة؟
أظهرت نتائج الدراسة أن طلاب الصف الثالث الأساسي في عينة الدراسة قد حققوا في المتوسط أهداف برنامج الجولي فونيكس فيما يتعلق بمهارة تحليل الأصوات ومهارة التوافق الحرفي والصوتي ومهارة التعرف على الحروف الإنجليزية الكبيرة والصغيرة. في المقابل، أظهرت النتائج أن الطلاب لم يحققوا في المتوسط أهداف البرنامج فيما يتعلق بمهارة الدقة والطلاقة في قراءة النصوص المتصلة ومهارة الإملاء ومهارة دمج الحروف لتكوين الكلمات. إضافة لذلك، أظهرت النتائج ضعفا لدى الطلاب في تحليل جميع الأصوات المتضمنة في الكلمات بشكل صحيح وضعفا أيضا في التعرف على جميع الترابطات الحرفية والصوتية، ما عدا الحروف الساكنة التي تمكن أغلب الطلاب من التعرف عليها. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق بين أداء الطلاب والطالبات في جميع مهارات القراءة والكتابة التي استهدفتها هذه الدراسة.
لم يحقق برنامج الجولي فونيكس جميع الأهداف المرجوة منه ويمكن أن يعزى ذلك إلى بعض العوامل المتعلقة بآلية تطبيق البرنامج والتي تشمل عدد الحصص المخصصة للبرنامج وكمية الأنشطة التدريبية المتعلقة بالأصوات والوعي الصوتي والقراءة والإملاء التي يوفرها كتاب الجولي فونيكس للطالب وعدم توفر كتب القراءة محددة المستويات ضمن البرنامج. كما أن بعض العوامل الأخرى تتعلق بالمعلمين مثل ممارساتهم فيمل يخص كيفية تطبيق خطة برنامج الجولي فونيكس المقترحة من الوزارة ومستوى الوعي الصوتي لديهم ومدى كفاية تدريب الجولي فونيكس الذي حصلوا عليه.
اختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات لوزارة التربية ومشرفي اللغة الإنجليزية والمعلمين الأوائل ومعلمي اللغة الإنجليزية من أجل تطوير عملية تطبيق برنامج الجولي فونيكس في سلطنة عمان كأداة فاعلة في تطوير مهارات القراءة والكتابة لدى طلاب الحلقة الأولى، وفي الختام تم وضع بعض المقترحات للبحث المستقبلي
ي.
تكونت عينة الدراسة من 117 طالب وطالبة من الصف الثالث الأساسي من مدرستين من مدارس الحلقة الأولى بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان في العام الأكاديمي 2019/2020. هدفت الدراسة للإجابة عن الأسئلة البحثية التالية:
1- ما مدى تأثير الطريقة التركيبية في تدريس الأصوات على مهارات القراءة والكتابة لطلاب الصف الثالث الأساسي بسلطنة عمان عند مقارنتها بالأهداف الموضوعة مسبقا للبرنامج من حيث:
1- المبدأ الأبجدي ويشمل مهارة التعرف عللا الحروف الصغيرة والكبيرة ومهارة التوافق الحرفي والصوتي ومهارة دمج الحروف لتكوين الكلمات.
2- مهارة تحليل الأصوات في الكلمات.
ج- مهارة الدقة والطلاقة في قراءة النصوص المتصلة.
د- الإملاء.
2- هل توجد فروق بين الطلاب والطالبات من حيث المهارات المكتسبة؟
أظهرت نتائج الدراسة أن طلاب الصف الثالث الأساسي في عينة الدراسة قد حققوا في المتوسط أهداف برنامج الجولي فونيكس فيما يتعلق بمهارة تحليل الأصوات ومهارة التوافق الحرفي والصوتي ومهارة التعرف على الحروف الإنجليزية الكبيرة والصغيرة. في المقابل، أظهرت النتائج أن الطلاب لم يحققوا في المتوسط أهداف البرنامج فيما يتعلق بمهارة الدقة والطلاقة في قراءة النصوص المتصلة ومهارة الإملاء ومهارة دمج الحروف لتكوين الكلمات. إضافة لذلك، أظهرت النتائج ضعفا لدى الطلاب في تحليل جميع الأصوات المتضمنة في الكلمات بشكل صحيح وضعفا أيضا في التعرف على جميع الترابطات الحرفية والصوتية، ما عدا الحروف الساكنة التي تمكن أغلب الطلاب من التعرف عليها. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق بين أداء الطلاب والطالبات في جميع مهارات القراءة والكتابة التي استهدفتها هذه الدراسة.
لم يحقق برنامج الجولي فونيكس جميع الأهداف المرجوة منه ويمكن أن يعزى ذلك إلى بعض العوامل المتعلقة بآلية تطبيق البرنامج والتي تشمل عدد الحصص المخصصة للبرنامج وكمية الأنشطة التدريبية المتعلقة بالأصوات والوعي الصوتي والقراءة والإملاء التي يوفرها كتاب الجولي فونيكس للطالب وعدم توفر كتب القراءة محددة المستويات ضمن البرنامج. كما أن بعض العوامل الأخرى تتعلق بالمعلمين مثل ممارساتهم فيمل يخص كيفية تطبيق خطة برنامج الجولي فونيكس المقترحة من الوزارة ومستوى الوعي الصوتي لديهم ومدى كفاية تدريب الجولي فونيكس الذي حصلوا عليه.
اختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات لوزارة التربية ومشرفي اللغة الإنجليزية والمعلمين الأوائل ومعلمي اللغة الإنجليزية من أجل تطوير عملية تطبيق برنامج الجولي فونيكس في سلطنة عمان كأداة فاعلة في تطوير مهارات القراءة والكتابة لدى طلاب الحلقة الأولى، وفي الختام تم وضع بعض المقترحات للبحث المستقبلي
ي.
Category
Theses and Dissertations