Document
Evaluating the quality of learning disabilities program from the perspective of Omani teachers.
Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol18iss2pp226-234
Source
Journal of Educational and Psychological Studies, v.18, no. 2, p. 226–234.
Contributors
Other titles
تقويم جودة برنامج صعوبات التعلّم من وجهة نظر المعلّمين في سلطنة عُمان.
Country
Oman.
City
Muscat
Publisher
College of Education, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2024-04-02
Language
English.
Subject
English abstract
The purpose of this descriptive study was to evaluate the quality of the learning disabilities program (LDP) in the basic education schools as perceived by teachers of LDP in the Sultanate of Oman. A convenience sample of 277 teachers was selected from Omani governorates. A scale of 83 indicators was developed and distributed to teachers. These indicators included six standards related to program philosophy, educational environment, program staff, individualized education program, transitional services, and family involvement. The results indicated that the availability of quality standards in LDP ranged from a moderate to a high level. The indicators of the educational environment standard and the program philosophy standard achieved a high level. While the indicators of program staff standard, transitional services standard, individualized education program standard, and family involvement achieved an average level. The results also revealed that there were statistically significant differences due to the educational qualifications and teaching experience of LDP teachers. Based on these results, the researchers recommended that the Omani Ministry of Education adopt the indicators and standards that have been developed in this study.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة الوصفية إلى تقويم جودة برنامج صعوبات التعلم بمدارس التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمين في سلطنة عُمان. تم اختيار عينة تيسيرية مكوّنة من (277) معلماً ومعلمة من مختلف محافظات سلطنة عُمان. وتم تطوير مقياس مكوّن من (83) مؤشراً موزعة على ستة معايير تتعلق بـ: فلسفة البرنامج، والبيئة التعليمية، والعاملين في البرنامج، والبرنامج التربوي الفردي، والخدمات الانتقالية، ومشاركة الأسرة. وأشارت النتائج إلى أن توافر معايير الجودة في البرنامج تراوح بين المستوى المتوسط والعالي؛ إذ حصل معيار البيئة التعليمية ومعيار فلسفة البرنامج على مستوى عالٍ، بينما حصلت معايير العاملين في البرنامج، والخدمات الانتقالية، والبرنامج التربوي الفردي، ومشاركة الأسرة على مستوى متوسط. كما كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية تُعزى للمؤهل العلمي، والخبرة التدريسية للمعلمين. وبناءً على النتائج، أوصى الباحثون بأن تتبنى وزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان المؤشرات والمعايير التي تم تطويرها في هذه الدراسة.
Category
Journal articles