Document

Evaluating the quality of the Omani e-Learning platform "Mandhara" based on first cycle Schools teachers' perceptions.

Other titles
تقييم جودة المنصة العمانية للتعلم الإلكتروني "منظرة بنا ًء على تصورات معلمات مدارس الحلقة الأولى
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2022
Language
English
English abstract
In response to the Covid-19 pandemic, several precautionary measures were imposed in the vast majority of the countries to mitigate the rapid spread of the contagion. Many activities, and institutions, including schools were closed. In Oman, the Ministry of Education (MOE) has turned from the traditional face-to-face to blended learning as an emergency alternative to maintain learning continuity. The MOE provided the first cycle schools with the Mandhara e-learning platform. This platform was designed and established by MOE and used in a relatively short time; therefore, its quality and usability may be prone to technical and instructional-related gaps and errors. This descriptive study aimed to evaluate the quality of the processes and practices in Mandhara e-learning platform based on first-cycle schools' teachers' perceptions and to explore the challenges that these teachers faced while using Mandhara platform in online teaching during Covid-19. To answer the research questions, a mixed method approach was used, with an online questionnaire developed and used to evaluate the platform's quality based on the second part of the Canadian Recommended E-learning Guidelines. The questionnaire sample included 361 first-cycle school teachers from Muscat and Al-Batinah North Governorates. In addition, semi-structured interviews were conducted with six teachers to investigate the challenges they faced while using the Mandhara during Covid-19. According to the findings, the processes and practices in Mandhara have a medium level of quality as perceived by the first cycle school teachers. The findings also revealed that there are no statistically significant differences in teachers' perceptions of Mandhara quality caused by the differences in teachers' ICT competency levels. Finally, the study found that the most serious challenge that teachers faced was the poor and expensive internet network services. The findings also revealed other challenges including lack of students' engagement, lack of technical support, and lack of ICT skills. Based on the findings, the study recommended the MOE to work with the internet network providers (Omantel, Ooredoo and Vodaphone) to develop the internet network services within the schools. The recommendations also included providing first cycle schoolteachers with professional development programs that enhance and develop their ICT skills, improving the schools' technical support services, and conducting a comprehensive quality evaluation that involves the participation of all stakeholders.
Arabic abstract
تزامنًا مع تفشي فايروس كورونا كوفيد،19- قامت غالبية الدول بتطبيق إجراءات احترازية عديدة لتقليل الانتشار السريع للعدوى، مما أدى إلى اغلاق العديد من المؤسسات بما فيها المدارس. في سلطنة عمان انتقلت وزارة التربية والتعليم من التعليم التقليدي لوجه لوجه ( إلى التعلم الالكتروني والمدمج لضمان استمرارية التعلم أثناء إغلاق المدارس خلال تفشي فايروس كوفيد.19- وكبديل طارئ، أطلقت وزارة التربية والتعليم منصة منظرة للتعلم الالكتروني، والتي تخدم طلبة ومعلمي مدارس الحلقة الاولى، حيث تم انشاء واستخدام هذه المنصة في وقت قصير نسبيًا، لذا فإن جودتها وقابليتها لللاستخدام كانت عرضة للثغرات والاخطاء التعليمية والتقنية. عليه، هدفت هذه الدراسة جودة العمليات التعليمية في منصة منظرة بنا ًء لمات مدارس الحلقة الاولى. كما هدفت إلى تقييم على تصورات مع كذلك إلى التعرف على التحديات التي واجهت هؤالء المعلمات أثناء استخدامهن للمنصة في تدريس الطلبة عبر الانترنت خالل فترة كوفيد.19- ولقد اتبعت هذه الدراسة منهج البحث المختلط لإلجابة على الاسئلة البحثية، حيث تم تطوير واستخدام استبانة إلكترونية تبنت الجزء الثاني من الارشادات الكندية الموصى بها للتعلم الالكتروني، وذلك لتقييم جودة المنصة. وتضمنت عينة الاستبيان عدد361 معلمة من مدارس الحلقة الاولى في محافظتي مسقط وشمال ُ الباطنة. عالوة على ذلك، تم إجراء 6 مقابالت شبه منظمة مع عدد 6 معل ثناء مات الستكشاف التحديات التي واجهنها أ تدريس الطلبة باستخدام منصة منظرة خالل فترة كوفيد.19- ولقد أظهرت النتائج أن العمليات التعليمية في منصة منظرة تتمتع بجودة متوسطة بنا ًء على رأي المعلمات، حيث اعتبرت المعلمات أن جميع العمليات والتي تشمل إدارة الطلبة، وإدارة وتقديم التعلم، والعمليات التعليمية التكنولوجية، وتقييم الطلبة، والاتصال والتواصل، تتمتع بجودة متوسطة. كما أظهرت النتائج أيضا عدم وجود فروق دالة إحصائيًا في تصورات المعلمات والتي تعزى إلى متغير مستوى كفاءة المعلمات في تكنولوجيا المعلومات والاتصالات. وأخي ًرا، وجدت الدراسة أن أهم وأكبر تحد واجهته المعلمات هو ضعف خدمات شبكة الانترنت وارتفاع كلفتها، كما أشارت الدراسة كذلك إلى تحديات أخرى مثل ضعف مشاركة الطالب و اندماجهم في العملية التعليمية، ونقص مهارات تكنولوجيا الاتصال والمعلومات لدى المعلمات، وضعف الدع م الفني. وبنا ًء على هذه النتائج، أوصت الدراسة بضرورة التعاون بين وزارة التربية والتعليم ومزودي خدمات الانترنت في السلطنة )عمانتل وأوريدو وفودافون( من أجل تطوير خدمات الانترنت وتعزيزها في المدارس. كما شملت التوصيات أيضا ضرورة تزويد معلمات مدارس الحلقة الاولى ببرامج انماء مهنية لتعزيز مهارات تكنولوجيا ً المعلومات والاتصالات لديهن، وإجراء تقييم جودة شامل يشارك فيه جميع أصحاب المصلحة من المعلمين، والطلبة، والاداريين.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
Al-Maroof, Rana A. Saeed.
Kassel University Press GmbH.
2018-01-01
Journal articles
6
0
Al-Hajri, Salim Amor.
Science Publications.
2018-01-01
Journal articles
5
0
Tawafak, Ragad M.
Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc.
2018-01-01
Journal articles
4
0
Al-Ajmi, Qasim A.
Science and Information Organization.
2018-01-01
Conferences & workshops
3
0
Tawafak, Ragad M.
Institute of Physics Publishing.
2019-08-14