Document
An evaluation of the mathematics foundation course in Sultan Qaboos University : does high school performance matter?.
Identifier
10.24200/squjs.vol22iss2pp96-105
Source
Sultan Qaboos University Journal for Science. v. 22, no. 2, p. 96-105.
Contributors
Al-Ghassaniyah, Asma., Author
Al-Hadhrami, Ahmed Y. S., Author
Other titles
تقييم مادة الرياضيات التأسيسية بجامعة السلطان قابوس : هل الأداء بالمرحلة الثانوية مهم؟.
Country
Oman.
City
Muscat.
Publisher
College of Science, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2017
Language
English
English abstract
Although the mathematics foundation program was introduced in Sultan Qaboos University (SQU) half a decade ago, there has been no evaluation or assessment of the program. The aim of this study was to evaluate the students’ performance in the Mathematics foundation course in SQU and to examine the predictive value of a student’s high school performance for success in the math foundation course. The study considered a sample of 551 students who took the math course (MATH2107) during 2014 Spring semester. More than 95% of the students were admitted to SQU with a high school score of 80 and above. The analysis revealed that, in general, female students were admitted to SQU with a significantly higher average high school score than the male students. The findings indicate a very unsatisfactory performance of the students in the mathematics foundation course as the mean GPA was 1.66 and more than half (59%) of the students obtained a GPA less than 2 (i.e. below grade C), of which 14% failed and 35% obtained grade D. Female students outperformed male students in the mathematics course. High school mathematics performance, gender and cohort of students were identified as significant predictors of success in the mathematics foundation course. To increase the success rate of the mathematics course, the high school curriculum needs to be aligned with the University standards and the admission authority should continue to give more attention to high school mathematics scores along with overall high school performance while making admission decisions for the College of Science in SQU.
ISSN
2414-536 X
Arabic abstract
على الرغم من طرح برنامج الرياضيات التأسيسي في جامعة السلطان قابوس قبل نصف عقد من الزمان، إلا أنه لم يُجرَ أي تقييم أو تقييم له. هدفت هذه الدراسة إلى تقييم أداء الطلاب في مقرر الرياضيات التأسيسي بجامعة السلطان قابوس، ودراسة القيمة التنبؤية لأداء الطالب في المرحلة الثانوية للنجاح في هذا المقرر. شملت الدراسة عينة من 551 طالبًا وطالبة درسوا مقرر الرياضيات (MATH2107) خلال الفصل الدراسي الربيعي لعام 2014. وقد قُبل أكثر من 95% من الطلاب في جامعة السلطان قابوس بمتوسط درجات في المرحلة الثانوية 80 فأكثر. وكشف التحليل أن الطالبات، بشكل عام، قُبلن في جامعة السلطان قابوس بمتوسط درجات أعلى بكثير من الطلاب. تشير النتائج إلى أداء غير مرضٍ للغاية للطلاب في دورة الرياضيات التأسيسية حيث بلغ متوسط المعدل التراكمي 1.66 وحصل أكثر من نصف الطلاب (59٪) على معدل تراكمي أقل من 2 (أي أقل من الدرجة C)، حيث رسب 14٪ وحصل 35٪ على الدرجة D. تفوقت الطالبات على الطلاب في دورة الرياضيات. تم تحديد أداء الرياضيات في المدرسة الثانوية وجنس الطلاب ومجموعة الطلاب كمؤشرات مهمة للنجاح في دورة الرياضيات التأسيسية. لزيادة معدل النجاح في دورة الرياضيات، يجب أن يتوافق منهج المدرسة الثانوية مع معايير الجامعة ويجب على سلطة القبول الاستمرار في إيلاء المزيد من الاهتمام لدرجات الرياضيات في المدرسة الثانوية إلى جانب الأداء العام في المدرسة الثانوية أثناء اتخاذ قرارات القبول في كلية العلوم بجامعة السلطان قابوس.
Category
Journal articles