Document

Evaluation of post-basic English language program in Oman as perceived by teachers, learners, and graduates using product-oriented evaluation approach.

Source
Master's thesis
Other titles
تقييم برنامج اللغة الانجليزية لما بعد األساسي في عمان من وجهة نظر المعلمين والطلبة الخريجين
Country
Oman
City
Muscat
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2024
Language
English
Thesis Type
Master's thesis
English abstract
This thesis investigates the post-basic English language program in Oman, analyzing the perspectives of teachers, learners, and graduates. The primary objective is to evaluate the post-basic English program through perceptions towards language learning objectives, across various domains (Reading, Listening, Speaking, Writing, and Learning and Life Skills) using a product-oriented evaluation approach. The study was conducted in the academic year 2023/2024, employing a comprehensive mixed-methods research design that integrated both surveys and interviews. Data collection involved the distribution of structured surveys to 103 teachers and 311 learners. Qualitative insights were additionally gathered through focusedgroup interviews with 10 graduates. The results underscore diverse viewpoints about the program. While teachers and learners expressed overall satisfaction about it, areas for further development were also identified such as the need to incorporate authentic materials in the program and to include more speaking practice activities. Graduates, on the other hand, exhibited varying degrees of perceptions towards the program but expressed a tendency of satisfaction towards writing skills. This study offers insights for improving Oman's post-basic English language program, highlighting the importance of aligning program goals with the needs of teachers, learners, and graduates. It also emphasizes the significance of language program reforms to prepare learners for success in higher education and the workforce.
Arabic abstract
تناولت هذه الدراسة البحث في برنامج اللغة الانجليزية للمرحلة ما بعد الاساسية في عمان، من خلال تحليل آراء المعلمين والمتعلمين وخريجي هذه المرحلة، وتهدف الرسالة إلى تقييم برنامج اللغة الانجليزية لمرحلة ما بعد الاساسي بواسطة الاراء اتجاه أهداف مجالات تعلم اللغة )القراءة والاستماع والتحدث والكتابة ومهارات التعلم والمهارات الحياتية( من خلال تطبيق ، 2023\2024 باستخدام تصميم بحث يدمج بين أساليب ُط نهج التقييم الموجه للمنتج بقت الدراسة في العام الدراسي الاستبانات والمقابالت؛ شمل نشر استبانات منهجية لـ 103 معلم و311 متعلم، بالاضافة إلى البيانات النوعية من خلال مقابلة موجهة لمجموعة مركزة من 10 خريجين. كشفت النتائج عن آراء متنوعة حول البرنامج، حيث أعرب المعلمون والطلبة عن رضاهم العام، إضافة إلى أراءهم حول بعض النقاط التي تحتاج إلى تطوير البرنامج كتضمين النصوص أصيلة في البرنامج، إضافة إلى تضمين أنشطة أكثر لممارسة مهارة التحدث، ما الخريجون، فقد أبدوا درجات متفاوتة من الرضا تجاه البرنامج لكنهم أعربوا عن ارتياح تجاه مهارات الكتابة. في ضوء النتائج، قدمت هذه الرسالة رؤى حول تعزيز برنامج اللغة الانجليزية لمرحلة التعليم ما بعد الاساسي في سلطنة عمان، حيث تشير النتائج إلى دالالت تتطلب تحسين البرنامج، مؤكدة ضرورة موائمة أهداف البرنامج مع توقعات وتجارب المعلمين والمتعلمين والخريجين ، كما ركز البحث على بعض المقترحات لتطوير برامج اللغة بهدف تزويد المتعلمين بالمهارات الاساسية للنجاح في التعليم العالي وسوق العمل.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
Al-Salmiyah, Aida Said Mohammed.
Sultan Qaboos University.
2020