Document

Evaluation of Web-based courses (WBCs) in Microsoft Educator Community Platform (MECP) for teachers' professional development (TPD) in Oman.

Other titles
تقویم المقررات الإلكترونیة على منصة (Community Educator Microsoft) للتنمیة المھنیة للمعلمین في سلطنة عمان
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2021
Language
English
English abstract
The diversified sites and platforms have created new avenues for online teachers' professional development. Thus, the teachers find an alternative environment to solve the lack of teachers' professional development training programs. The current study aimed to evaluate the use of Web-Based Courses (WBCs) in the Microsoft Educator Community Platform (MECP) in teachers' professional development (TPD). It investigated the degree of teachers' satisfaction with WBCs and their challenges in learning through WBCs. A quantitative and qualitative research approaches were adopted to achieve the research objectives. The study sample consisted of (118) male and female teachers who were enrolled in the MECP and participated in completing a 5-point Likert scale survey. The sample also included ten teachers' trainers who the researcher interviewed. The findings of the study indicated a high degree of teachers' satisfaction with utilising WBCs in TPD. However, both teachers and trainers revealed that the English language of the courses' content was a challenge that hindered learning through WBCs. Many trainers' interviewees demonstrated their preference for online training more than face-to-face training, and that clear goals and content were effective online training elements. In light of research findings, the researcher affirmed the need to pay more attention to the use of WBCs in MECP for TPD and implications and recommendations for further research were proposed.
Arabic abstract
أوجدت المواقع والمنصات طرقا جديدة للتطوير المهني للمعلمين باستخدام الإنترنت وهكذ يجد المعلمون بيئة بديلة لمعالجة النقص في برامج التنمية المهنية للمعلمين. تهدف الدراسة الحالية إلى تقويم المقررات الإلكترونية على منصة (Microsoft Educator Community
Platform ) للتنمية المهنية للمعلمينفي سلطنة عمان. وذلك من خلال قياس درجة رضا المعلمين عن المقررات الإلكترونية والتحديات التي يواجهونها في التعلم من هذه المقررات. وقد أتبعت الدراسة منھجي البحث الكمي والنوعي لتحقیق أھدافھا
. و تكونت عینة الدراسة من (118 ً ) معلما ومدربا من الذین التحقوا بمنصة (MECP(وشاركوا في الإستجابة
لاستبیان بمقیاس لیكرت من 5 نقاط. كذلك قامت الباحثة بإجراء مقابلات مع عشرة من المعلمین المدربین. و قد
أشارت نتائج الدراسة إلى درجة عالیة من رضا للمعلمین عن استخدام المقررات الالكترونیة في التنمیة المھنیة
للمعلمین، و بالإضافة إلى ذلك، أوضح كل من المعلمین والمعلمین المدربین أن اللغة الإنجلیزیة لمحتوى المقرارات
أعاق التعلم من خلالھا. و علاوة على ذلك، أظھر العدید من الأشخاص الذین تمت مقابلتھم
كانت تمثل تحدی تفضیلھم للتدریب الإلكتروني ً أكثر من التدریب وجھا لوجه ، وأن الأھداف والمحتوى الواضح ھي عناصر فعالة
للتدریب الإلكتروني. في ضوء نتائج البحث، أكدت الباحثة على الحاجة إلى إیلاء المزید من الاھتمام لاستخدام
المقررات الإلكترونیة في منصة (MECP (للتنمیة المھنیة للمعلمین وتم تقدیم عدد من المقترحات والتوصیات
لمزید من البحث.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject