Document

Examining the factors that influence online purchase intention in the adoption of augmented reality application in Oman.

Source
Master's thesis
Other titles
دراسة العوامل التي تؤثر على نية الشراء عبر الإنترنت في اعتماد تطبيقات الواقع المعزز في سلطنة عمان
Country
Oman
City
Muscat
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2024
Language
English
Thesis Type
Master's thesis
English abstract
In recent years, Augmented Reality (AR) technology has grown more popular in the field of e-commerce, opening up novel possibilities for enhancing the online shopping experience and boosting online purchase intention. Consumers' attitudes and experiences toward Augmented Reality (AR) in e-commerce are still being explored. The purpose of this investigation is to analyze how Augmented Reality may affect consumers' willingness to make online purchases using Augmented Reality applications. The present study seeks to address this research gap by developing and validating a conceptual model drawing on Stimulus- Organism- Response Theory (SOR), spatial presence Theory, and the Push- Pull- Mooring Theory (PPM). Through an online survey, 466 useful responses from the consumers in Oman were gathered to test the proposed research model by utilizing PLS-SEM. The results show that hedonic value and privacy concerns have a significant positive and negative impact predictor of consumer online purchase intention respectively. However, the Perceived performance risk on online purchase intention did not show any variations. In addition, the Finding confirmed the moderating role of Innovativeness except between perceived informativeness and perceived performance risk. The moderating impact that was found between perceived herd, trust, and performance risk has a significant theoretical implication by providing basis for future study on AR technology and online purchase intention. Additionally, this study is the first in Oman to examine AR app-influenced online purchase intent. According to the findings, AR app developers must step up their creative features to attract innovative persons, and they should provide more detailed product information using high augmentation ways to encourage them to make online purchases.
Arabic abstract
في السنوات الاخيرة، أصبحت تقنية الواقع المعزز )AR )أكثر شعبية في مجال التجارة الالكترونية، مما فتح إمكانيات جديدة لتعزيز تجربة التسوق عبر الانترنت وتعزيز نية الشراء عبر الانترنت. ال تزال مواقف المستهلكين وتجاربهم تجاه الواقع المعزز )AR )في التجارة الالكترونية قيد الاستكشاف. الغرضمن هذا التحقيق هو تحليل كيفيةتأثير الواقع المعزز على رغبةالمستهلكين في إجراء عمليات شراء عبر الانترنت باستخدام تطبيقات الواقع المعزز. تسعى الدراسة الحالية إلى معالجة هذه الفجوة البحثية من خلال تطوير والتحقق من صحة نموذج مفاهيمي يعتمد على نظريات R-O-S، وM-P-P، والوجود المكاني. وقد تم اختيار نهج البحث الكمي لهذا البحث. ولجمع البيانات، تم توزيع استبيان عبر الانترنت على المستهلكين. 466 استجابات مفيدة كانت متاحة الختبار نموذج البحث المقترح. كان المشاركون في هذه الدراسة من سلطنة عمان، وكانت نسبة الاناث %57.9 من إجمالي العينة، مقابل %41.9 ذكور. تم استخدام نمذجة المعادالت الهيكلية بالمربعات الصغرى الجزئية SEM) 4SmartPLS( لتحليل البيانات التجريبية. أظهرت النتائج أن قيمة المتعة تعد مؤشرا إيجابيا هاما لنية الشراء لدى المستهلك عبر الانترنت. تسلط النتائج الضوء أي ًضا على التأثيرات الوسيطة المهمة لمخاطر الاداء المتصورة ومخاوف الخصوصية والقيمة المتعة. كما أكد البحث الدور المعتدل لإلبداع. ومع ذلك، فإن مخاطر الاداء المدركة على نية الشراء عبر الانترنت لم تظهر أي اختالفات، ومن المثير للدهشة أن الدراسة وجدت أن الوجود المكاني لم يؤثر بشكل كبير على قيمة المتعة. عالوة على ذلك، فإن الابتكار لم يخفف من العالقة بين المعلوماتية المدركة ومخاطر الاداء المدركة. إن التأثير المعتدل الذي تم العثور عليه بين القطيع المتصور والثقة ومخاطر الاداء له آثار نظرية مهمة من خلال توفير الاساس للدراسة المستقبلية حول تكنولوجيا الواقع المعزز ونية الشراء عبر الانترنت. بالاضافة إلى ذلك، هذه الدراسة هي الاولى في عمان التي تدرس نية الشراء عبر الانترنت المتأثرة بتطبيقات الواقع المعزز. ووفقا للنتائج، يجب على مطوري تطبيقات الواقع المعزز تكثيف ميزاتهم الابداعية لجذب الاشخاص المبتكرين، ويجب عليهم أي ًضا تقديم معلومات أكثر تفصيالً عن المنتج باستخدام طرق تعزيز عالية لتعزيز الحضور المكاني لألشخاص وتشجيعهم على إجراء عمليات شراء عبر الانترنت. عالوة على ذلك، يجب على الشركات إعطاء الاولوية لتعزيز عروض المبيعات وتعظيم القيمة المستمدة من عمليات الشراء عبر الانترنت للتخفيف من مخاوف الخصوصية من خلال التدابير الامنية المضمنة في تطبيقات الواقع المعزز
Category
Theses and Dissertations