Document
Exploring English teachers’ and supervisors’ readiness towards the future implementation of E-supervision in Al Hamra and Bahla public schools in Al Dakhiliya Governorate.
Source
Master's thesis
Other titles
استكشاف جاهزية معلمي اللغة الانجليزية والمشرفين نحو التنفيذ المستقبلي للإشراف الإلكتروني في المدارس الحكومية التابعة لولايتي الحمرا وبهلا في محافظة الداخلية
Country
Oman
City
Muscat
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2023
Language
English
Thesis Type
Master's thesis
English abstract
During Covid-19 pandemic, Ministry of Education in Oman has prioritized electronic
supervision (E-supervision) to effectively monitor and support teachers. E-supervision was
chosen to address challenges in communication and supervision efficiency during a time when
physical interactions were limited. This approach leverages web and computer technologies to
facilitate remote communication, real-time feedback, and virtual classroom observations. Key
benefits include improved communication between English teachers and supervisors, enhanced
control over the supervision process, and the ability to overcome time and place constraints.
However, challenges remain, such as the need for adequate training and resources for supervisors
and ongoing professional development for teachers. In conclusion, E-supervision has become a
valuable tool in Oman's education system, enhancing communication, efficiency, and flexibility
in monitoring and support processes. Its implementation aims to improve the quality of education
in Omani schools.
The descriptive study aimed at exploring in depth English teachers’ perceptions and
supervisors’ readiness in implementing electronic supervision (E-supervision) in public schools
in Al Dakhiliya Governorate. To answer the study questions, a questionnaire was developed to
explore English teachers’ perceptions towards the implementation of E-supervision. The
questionnaire sample included 119 English teachers from Al Hamra and Bahla public schools. In
addition, a semi-structured interviews were conducted with 2 English supervisors and 2 English
teachers. It aimed to investigate their readiness towards the implementation of E-supervision and
the challenges faced by them during using E-supervision. Based on the findings, the study
recommended Ministry of Education (MOE) has to develop Internet network services and
improve technical support services in schools. Also, it is recommended to provide continuous
and updated training programs for supervisors and teachers.
Arabic abstract
خلال جائحة -19Covid ، اكتسب الاشراف الالكتروني اهتماما كبيرا في نظام التعليم في عمان. حيث بذلت وزارة التربية والتعليم في عمان جهودًا كبيرة لتطوير وتعزيز الاشراف الالكتروني كأداة فعالة لدعم المعلمين، ويكمن الهدف وراء اعتماد الاشراف الالكتروني في معالجة التحديات التي يواجهها اختصاصيو التوعية والمشرفون عليهم ، ال سيما من حيث الاتصال وكفاءة عملية الاشراف. يستفيد هذا النهج من تقنيات الويب والحواسيب لتيسير التواصل عن بعد وتقديم مالحظات فورية وتقديم التوجيه في بيئة أكثر صحية ومريحة. من بين المزايا الرئيسية لالشراف الالكتروني هي تحسين التواصل بين معلمي اللغة الانجليزية والمشرفين، وزيادة السيطرة على عملية الاشراف، والقدرة على التغلب على قيود الزمان والمكان. ومع ذلك، هناك تحديات تبقى، مثل ضرورة ت وفير التدريب والموارد الكافية للمشرفين وتوفير برامج تنمية مهنية مستمرة للمعلمين. في الختام، أصبح الاشراف الالكتروني أداة قيمة في نظام التعليم في عمان، معز ًزا الاتصال والكفاءة والمرونة في عمليات المراقبة والدعم.حيث يهدف تنفيذه إلى تحسين جودة التعليم في مدارس عمان بالرغم من مزايا الاشراف الالكتروني ، توقف المشرفون عن تطبيق الاشراف الالكتروني مع معلميهم بعد جائحة كورونا ألسباب، لذلك من المهم معالجة بعض التحديات المرتبطة بالاشراف الالكتروني في عمان. حيث أشارت الدراسة إلى أن النظام الاشرافي الحالي قد يكون له قدرة محدودة على مواكبة النمو السريع لنظام التعليم وحاجة المعلمين إلى تحديث معارفهم ومهاراتهم بما يتماشى مع الاتجاهات التعليمية الحالية. ومن خلال الاستفادة من التكنولوجيا ، تهدف هذه الدراسة إلى تعزيز جودة نظام التعليم من خلال تطبيق الاشراف الالكتروني في المدارس العمانية. ومن هذ المنظور هدفت الدراسة الوصفية إلى التعمق في تصورات معلمي اللغة الانجليزية ومدى استعداد المشرفين لتطبيق الاشراف الالكتروني في المدارس الحكومية في محافظة الداخلية، ولإلجابة على أسئلة الدراسة ، تم عمل استبيان الستكشاف تصورات معلمي اللغة الان جليزية تجاه تنفيذ الاشراف الالكتروني. وقد اشتملت عينة الاستبيان على 119 مدرسي اللغة الانجليزية من مدارس الحمراء وبهال الحكومية. بالاضافة إلى ذلك ، تم إجراء مقابالت شبه منظمة مع مشرفين للغة الانجليزية واثنين من معلمي اللغة الانجليزية. هدفت هذه المقابالت إلى التحقق من استعدادهم لتنفيذ الاشراف الالكتروني والتحديات التي واجهتهم أثناء استخدامهم للإشراف الالكتروني. استنادًا إلى النتائج، أوصت الدراسة بأن تقوم وزارة التربية والتعليم بتطوير خدمات شبكة الانترنت وتحسين خدمات الدعم التقني في المدارس الحكومية. كما توصي بتقديم برامج تدريب مستمرة ومحدثة للمشرفين والمعلمين.
Category
Theses and Dissertations