Document
Exploring the impact of total experience (TX) factors on Muscat airports operation efficiency.
Source
Master's thesis
Other titles
استطلاع تأثيرات عوامل التجربة الكاملة (TX (على أداء عمليات مطار مسقط
Country
Oman
City
Muscat
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2024
Language
English
Subject
Thesis Type
Master's thesis
English abstract
Digital systems have been identified to have contributed to the distributed nature of
users, customers, and employee’s aspect that has led to a lack of connectedness
amongst users, customers and employees. Innovation and advances in Information and
Communication Technology (ICT) have led to customer use of systems that are not
used by employees which is the main cause of disconnectedness between customers
and employees and the major cause of lack of customer satisfaction. Total Experience
(TX) has been proposed as a possible alternative for addressing challenges associated
with the overall assessment of digital systems and their holistic impact on
organizations' operations. There is a lack of literature and gaps on the effects of total
experience in digital services. The study aimed to develop an integrated TX framework
for digital services at Muscat Airport in the Sultanate of Oman. An exploratory
research design was adopted using a quantitative research method. Ten independent
variables were filtered and used to build an integrated TX framework. These variables
were drawn from the literature on measurable factors from experience such as user
experience (UX), customer experience (CX) and employee experience (EX).
Purposeful sampling was used in the selection and recruitment of the respondents. The
survey had 305 respondents. The data was analyzed using SPSS Version 22. A Pearson
R Correlation analysis and Multiple linear regression analysis were conducted to
determine close correlation of the investigated independent variables. Application of
multiple linear regression was based on five main assumptions which are linearity
(evidence of linear relationship), homoscedasticity, independence of errors (evidence
of no auto-correlation), independence of each independent variable (Evidence of no or
little multi-collinearity), and normality (evidence of multivariate normality). Evidence
of multi-collinearity was conducted by determining Variance Inflation Factor (VIF)
for each evaluated independent variable namely Emotions, Trust, Communication,
Satisfaction, Expectation, Value, loyalty, Efficiency, Stimulation, and Novelty. A
Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) test and the Bartlett test of sphericity determined
sampling adequacy. A communality analysis was also used to validate the use of
Exploratory Factor Analysis (EFA). Confirmatory Factor Analysis (CFA) was
conducted to confirm the summary model. The study established the ten investigated
independent variables namely emotions, trust, communication, satisfaction,expectation, value, loyalty, efficiency, stimulation, and novelty can model
operational efficiencies of digital services at Muscat Airport. The findings had very
high reliability and validity, which made it possible to generalize the study’s integrated
framework across industries and companies. The study recommends companies to use
the ten independent variables to improve operational efficiencies of digital services
and enhance overall experiences and organization’s operation efficiency.
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى بناء إطار متكامل للتجربة الشاملة للخدمات الرقمية بمطار مسقط، بهدف الارتقاء بالكفاءة التشغيلية للمطار. تستند الدراسة إلى فرضية ان تكامل تجارب المستخدمين، العملاء، والموظفين ضمن إطار واحد يمكن أن يساهم في تحسين الأداء العام للمطار، وذلك بما يلبي توقعات واحتياجات جميع الأطراف المعنية ويعزز من سمعة المطار وجاذبيته. تتألف هذه الدراسة من ثلاثة محاور أساسية: تجربة المستخدم(UX (، تجربة العميل(CX (، وتجربة الموظف .(EX(وفي ظل شح البحوث حول الإطارات المتكاملة للتجربة الشاملة، تتخذ الدراسة نهجاً استكشافياً لمعالجة الفجوات القائمة، وتقييم مدى توافق الخدمات الرقمية بمطار مسقط مع متطلبات التجربة الشاملة وإمكانية تعزيزها لتجارب التشغيل بالمطار. لقد تم اجراء بحوث عميقة وجمع شامل للبيانات حول كافة جوانب التجربة، تهدف الدراسة إلى تقديم رؤى قيمة لتحسين التجارب المقدمة حيث قام البحث بفحص 303 إجابات صالحة باستخدام SPSS . وقد أظهرت النتائج قيمة إيجابية, ولذلك توصي الدراسة الشركات باستخدام العشرة متغيرات المستقلة لتحسين كفاءات التشغيل للخدمات الرقمية وتعزيز التجارب الشاملة وكفاءة عمليات المنظمة. هذا النهج المتكامل يمهد الطريق لتقييم وتطوير التجربة الشاملة في الخدمات الرقمية لمطار مسقط، مؤسساً بذلك لتجربة متميزة ترضي جميع الأطراف المعنية. إن النجاح في هذا المسعى لا يقتصر فقط على تحقيق تجربة فريدة ومرضية، بل يمتد لدعم تحسين الكفاءة التشغيلية وتحقيق الأهداف الاستراتيجية للمطار. بالإضافة إلى ذلك، تتطلع الدراسة إلى تقديم إسهامات جديدة في البحوث العلمية بخصوص التجارب الرقمية في بيئة المطارات، مقدمةً بذلك إطاراً يمكن من خلاله تقييم وتحسين التجربة الرقمية على نطاق واسع.
Category
Theses and Dissertations