Document
Exploring the perceived impact of general foundation program quality audit on English language teaching quality : a case study in Oman.
Other titles
استكشاف تأثير تدقيق جودة البرنامج التأسيسي على جودة تعليم اللغة الإنجليزية : دراسة حالة في سلطنة عمان
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2022
Language
English
English abstract
This study aimed at exploring the impact of the General Foundation Program Quality Audit
on the quality of teaching English at a higher education institution in Oman. The focus of
this study was on how decision makers and English language teachers perceived the impact
of Quality Audit on teaching quality. A qualitative case study design was adopted to gain
an in- depth understanding of how quality audit improves English language teaching. Semi structured interviews and focus group discussions were used to collect data which were
then examined and analyzed using the thematic approach. The analysis revealed three ways
in which the impact of quality audit on improving English language teaching could be
understood. One primary finding delineated how Quality Audit requirements were
responded to in a way that inculcated compliance-led culture in the forms of tick-box and
conformance with requirements of the institutional authority. Another key finding showed
positive impact on English language teaching quality which allowed opportunities for
language teachers to establish ownership of decisions and share good practices. The
findings also highlighted inconsistency in gathering students' feedback and utilizing it
towards improving English language teaching and learning. In light of these findings, a
number of implications were discussed to improve institutional quality practices as well as
academic policies through quality assurance evaluations. The study concluded by putting
forward some recommendations for institutions to take action and for future studies to
address.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدف هذه الدراسة إلى استكشاف وتمحيص أثر تدقيق جودة البرنامج التأسيسي في إحدى مؤسسات التعليم العالي على جودة تعليم اللغة الانجليزية في سلطنة عمان. تركز هذه الدراسة على فهم منظور صنّاع القرار ومعلمي اللغة الانجليزية فيما يتعلق بأثر تدقيق الجودة على التعليم. ولقد تبنت الباحثة ّط دراسة حالة كيفية وير تعليم اللغة الانجليزية. للحصول على فهم أعمق لدور تدقيق الجودة في ت كما وظفت الدراسة المقابلات شبه المنظمة ومناقشات جماعية مركزة لجمع البيانات التي تم فحصها وتحليلها باستخدام منهجية التحليل الموضوعي. أظهر التحليل ثالث طرق من شأنها المساهمة في فهم أثر تدقيق الجودة في جودة التعليم. و تشير إحدى الن تائج الرئيسة إلى كيفية ومدى الاستجابة إلى متطلبات تدقيق الجودة بطريقة غرست ثقافة تقوم على الامتثال بشكل سطحي لمجرد إنجاز مهمة وكذلك لالمتثال إيجابياً لمتطلبات السلطة المؤسسية وحسب . أما النتيجة الثانية الرئيسة فقد أظهرت أثرا على جودة تعليم لمعلمي اللغة الانجليزية مما أتاح فرصا أن يتخذوا قراراتهم الخاصة بهم، وكذلك ً إلى مشاركتهم لأفضل الممارسات. أشارت النتائج أيضا عدم انتظام جمع التغذية الراجعة من الطلبة ً واستغلالها لتحسين عملية تعليم وتعلم اللغة الانجليزية. وفي ضوء هذه النتائج تمت مناقشة عددا من الآثار لتحسين ممارسات الجودة المؤسسية بالضافة إلى السياسات الأكاديمية من خلال تقييمات ضمان الجودة. كما قدمت الدراسة بعض التوصيات لمؤسسات التعليم العالي لأخذها في الاعتبار ولبحثها من خلال الدراسات المستقبلية.
Category
Theses and Dissertations