Document

فعالية الذات الإرشادية وعلاقتها بالرضا الوظيفي لدى أخصائيي التوجيه المهني في سلطنة عمان .

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at exploring the levels of counseling self-efficacy and job satisfaction among career counselors in the Sultanate of Oman. To achieve the aims of this study, two tools (scale of counseling self-efficacy and scale of job satisfaction) were administered to 340 career counselors chosen from five governorates. Psychometric characteristics of both scales were assessed. Means, standard deviations, t-test for two independent samples, ANOVA and Pearson's Correlation were used to answer the study questions. The results showed that the counseling self efficacy and job satisfaction levels among the career guidance specialists were high, and there were no statistically significant differences in the levels of counseling self-efficacy and job satisfaction due to gender and educational qualification. However, there were statistically significant differences in helping skills, counseling management and dealing with different counseling challenges. Furthermore, there was statistically no significant correlation between counseling self-efficacy and job satisfaction among career guidance specialists in the sultanate of Oman. Based on the results, the study provided a number of recommendations and suggestions to serve the career counseling and educational field.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستويات فعالية الذات الإرشادية والرضا الوظيفي لدى أخصائيي التوجيه المهني في سلطنة عمان، والتعرف على الفروق في مستويات فعالية الذات الإرشادية والرضا الوظيفي تبعا لمتغيرات الدراسة، ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإعداد أداتين الدراسة: مقياس فعالية الذات الإرشادية، ومقياس الرضا الوظيفي، وقد تم التحقق من خصائصهما السيكومترية ثم تطبيقهما على ۳۶۰ أخصائيا وأخصائية من خمس محافظات، وللإجابة عن أسئلة الدراسة تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، واختبار ت للعينتين المستقلتين، وتحليل التباين الأحادي، ومعامل ارتباط بيرسون. أظهرت نتائج الدراسة أن مستويات فعالية الذات الإرشادية والرضا الوظيفي لدي أخصائيي التوجيه المهني كانت في المستوى المرتفع، وأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوي فعالية الذات الإرشادية ومستوي الرضا الوظيفي تعزي لمتغير النوع الاجتماعي. ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الرضا الوظيفي تعزي لمتغير المؤهل الدراسي، وبالنسبة لمستوى فعالية الذات الإرشادية فلا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير المؤهل الدراسي بشكل عام، بينما توجد فروق دالة إحصائيا في "مهارات المساعدة" و"ادارة عملية الإرشاد والتعامل مع التحديات والمواقف الإرشادية المختلفة". كما أظهرت نتائج الدراسة أنه لا توجد علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين فعالية الذات الإرشادية والرضا الوظيفي لدي أخصائيي التوجيه المهني في سلطنة عمان. وبناء على النتائج خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات بما يخدم الإرشاد والتوجيه المهني والحقل التربوي بشكل عام.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
0
0
العبرية, زكية بنت مرهون بن خلفان.
جامعة السلطان قابوس.
2018