Document

فاعلية النمذجة الرياضية في تدريس الرياضيات على التحصيل وتنمية مهارات حل المشكلات لدى طالبات الصف الخامس الأساسي.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the effectiveness of mathematical modeling in improving grade five students' achievement and developing their problem solving skills. The study used a quasi- experimental approach and randomly selected two groups of (65) grade five students from Hafsabint Omar' school. One group was randomly assigned as experimental and the other as a control group. Data of the study was collected by the means of two tests: achievement test and problem solving skills' test. The reliability of the achievement test is (0.92), whereas problem solving skills' test is (0.88). Both tests were developed by the researcher. The study found that: - There is no statistically significancant difference at the level of (o = 0.05) between the mean score of the experimental group and the mean score of the control group in the post achievement test. – There is a statistical significancant difference at the level of ( = 0.05) between the mean score of the experimental group and the mean score of the control group in -understanding the problem as a major skill and it's sub-skils (determining the given& determining the needs), and in validating the solution skill as a sub-skill of looking backward skill, and no statistical significant differences found in the remaining skills and sub skills including devising a plan by carrying out the plan obtaining a logical solution as well as the overall skills. - There is a statistical significancant difference at the level of (oC = 0.05) between the pre and posttest of the problem solving skill test in whole test for both groups. In the light of the above results, the study ended with some recommendations such as: include the mathematical modeling in all math's curricula for all grades in the way that suits the different ages. This is might be an excellent way to familiarize them with this method from early stages. Add to that, conducting training workshops for supervisors and teachers to make them aware of the positives of the method and the suitable ways to apply it in the classrooms.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية النمذجة الرياضية في تدريس الرياضيات على التحصيل وتنمية مهارات حل المشكلات لدى طالبات الصف الخامس الأساسي. وقد استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي على عينة عددها (65) طالبة من طالبات الصف الخامس من مدرسة حفصة بنت عمر للتعليم الأساسي (۰-۱۰) وزعت على مجموعتين تجريبية وضابطة. كما تم إعداد اختبار في التحصيل بلغ معامل الثبات له (۰٫۹۲) واختبار في مهارات حل المشكلاتبلغ معامل الثبات له (۰٫۸۸) لتحقيق هدف الدراسة. وقد توصلت الدراسة لنتائج الآتية:
ولا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( = 0٫05) بینمتوسطي الدرجات للمجموعتين التجريبية والضابطة في اختبار التحصيل الدراسي. . يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ( ه = 0٫05) بين متوسطي الدرجات للمجموعتين التجريبية والضابطة في مهارة فهم المشكلة بمهاراتها الفرعية (تحديد المعطيات وتحديد المطلوب) ومهارة التحقق من صحة الحل كمهارة فرعية من مهارة مراجعة الحل، وعدم وجود فرق ذو دلالة إحصائية في مهارة وضع خطة الحل بمهاراتها الفرعية، ومهارة تنفيذ خطة الحل، ومهارة التأكد من منطقية الحل كمهارة فرعية من مهارة مراجعة الحل، ومجمل المهارات. : توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة ( = 0٫05) بين المتوسطات الحسابية التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات حل المشكلات في مجمل المهارات المجموعتين التجريبية والضابطة. وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة بتضمين النمذجة الرياضية في مناهج الرياضيات للمراحل المختلفة بما يتناسب مع الفئات العمرية للطلبة؛ وذلك حتى تصبح مألوفة لهم منذ البداية، وإقامة دورات تدريبية للمشرفين والمعلمين لتعريفهم بإيجابيات النمذجة الرياضية وكيفية تنفيذها داخل الغرفة الصفية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
5
0
لاشو، جون فيليب.
جريدة عمان.
2023-09-21
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017