Document

فاعلية التعلم المدمج عبر منصة البلاك بورد في تنمية التفكير الناقد والمهارات التقنية لدى طالبات كلية التربية بجامعة حائل.

Identifier
DOI: https://doi.org/10.53543/jeps.vol18iss4pp355-369
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 18، ع. 4. ص. 355-369.
Other titles
The Effectiveness of Blended Learning by the Blackboard in Developing Critical Thinking and Technical Skills among Female Students of the College of Education at the University of Hail.
Country
عمان
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024-10-01
Language
اللغة العربية
English abstract
Abstract: The research aimed to investigate the effectiveness of blended learning via the Blackboard platform in developing critical thinking and technical skills among female students of the College of Education at Hail University. A quasi-experimental design was used to achieve this goal, with a sample of 60 female students, and they were divided into two groups, one of which was experimental, with a number of 30 students studying using the experimental treatment of the research, and the other was a control group with a number of 30 students studying in the usual way. Some measurement tools were also used, namely: the Watson & Glass (1982) scale for critical thinking standardized in the Saudi environment, and the technical skills scale prepared by the researcher. The research resulted in the superiority of the experimental group in both the critical thinking test as a whole and at the level of its sub-skills, and the technical skills scale as a whole and at its sub-levels over the control group, with a statistically significant difference, indicating the effectiveness of blended learning in developing critical thinking and technical skills with a very large effect size. Except for the skill of using social networking sites, there are no statistically significant differences between the average scores of the students of the experimental and control groups. The research presented a number of recommendations, including holding training courses and workshops for faculty members to learn about blended learning models and how to apply them in the teaching process, and to develop various learning outcomes, especially critical thinking skills.
ISSN
2521-7046
Arabic abstract
هدف البحث إلى التعرف على مدى فاعلية التعلم المدمج عبر منصة البلاك بورد في تنمية التفكير الناقد والمهارات التقنية لدى طالبات كلية التربية بجامعة حائل. تم استخدام التصميم شبه التجريبي لتحقيق هذا الهدف، على عينة مكونة من 60 طالبة، وتم تقسيمهن إلى مجموعتين إحداهما تجريبية، بعدد 30 طالبة يدرسن باستخدام المعالجة التجريبية للبحث، و أما الأخرى فكانت مجموعة ضابطة مكونة من 30 طالباً يدرسون بالطريقة المعتادة. كما تم استخدام بعض أدوات القياس وهي: مقياس واتسون وجلاس (1982) للتفكير الناقد الموحد في البيئة السعودية، ومقياس المهارات الفنية من إعداد الباحثة. وأسفر البحث عن تفوق المجموعة التجريبية في كل من اختبار التفكير الناقد ككل وعلى مستوى مهاراته الفرعية، وعلى مقياس المهارات الفنية ككل ومستوياته الفرعية على المجموعة الضابطة، بفارق متوسط. فروق ذات دلالة إحصائية تشير إلى فعالية التعلم المدمج في تنمية التفكير الناقد والمهارات التقنية بحجم تأثير كبير جداً. وباستثناء مهارة استخدام مواقع التواصل الاجتماعي، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط ​​درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة. وقدم البحث عددا من التوصيات منها عقد دورات تدريبية وورش عمل لأعضاء هيئة التدريس للتعرف على نماذج التعلم المدمج وكيفية تطبيقها في عملية التدريس، وتطوير مخرجات التعلم المختلفة وخاصة مهارات التفكير الناقد.
Category
Journal articles