Document

فاعلية استخدام التمثيل الجزيئي في التفسير العلمي الظواهر الكيميائية وتعديل الأخطاء المفاهيمية لدى طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2003
Language
Arabic
English abstract
The main objective of this study was to explore the effectiveness of using different particulate representations in chemistry on the explanations of second secondary science students in the Sultanate of Oman of chemical phenomena, and on the correction of their misconceptions regarding these phenomena. The sample included (120) students: (54) were males and (66) were females. They were distributed in two secondary schools in North Al-Batena Educational Administration. Two classes taught by one teacher from each school were chosen to participate in the study. Then one class in each school was chosen randomly to be as the experimental group and the other class as the control group. To inspect participants' mental abilities, Lawson's Test of Scientific Reasoning (Lawson, 1996) was administered to all groups before the beginning of the study. This test was translated into Arabic by the researcher, and then judged by four experts. Its reliability was measured by test-retest method, and the correlation coefficient was (.92). A chemical concepts test was designed by the researcher to measure. participants ability to explain different chemical phenomena, and to explore their misconceptions regarding these phenomena. This test was judged by seven experts. Its reliability was measured by test-retest method, and the correlation coefficient was (.91). In order to measure the effectiveness of using particulate - representations, the chemical concepts test was used as a pre- and post-test. The Analysis of Covariance (ANCOVA) with students' scores from Lawson's Test of Scientific Reasoning as a covariant was used to compare between students in the experimental and control groups regarding their scores in the chemical concepts test. In addition, to measure the change occurred in both experimental groups over the course of the study, t-test for dependent groups was used to compare between students' scores in the pre- and post-tests. The results indicated that the particulate representations affected positively students' ability to explain chemical phenomena. Also, these representations corrected students' misconceptions regarding these phenomena. The experimental group scored significantly higher than the control group in the chemical concepts test, and students in the experimental group scored significantly higher in the post-test than the pre-test. On the other hand, there were no significant differences between the pre- and post tests of the control group. The results of this study recommend that the particulate representations should.. be used more frequently in school chemistry textbooks. Also, these texts should include exercises that train students to transfer different chemical equations, everyday observations, and laboratory results into particulate representations. This might improve students' imagination of the interactions among different atoms and molecules that permit the occurrence of chemical reactions and phenomena. In addition, the study recommends workshops which should be designed for chemistry teachers in order to train them in the use of the particulate representations, and to help them design different classroom activities for their students so that they can move easily among the three levels of chemistry (sensory, particulate, and symbolic).
Arabic abstract
اهتمت هذه الدراسة بالبحث عن فاعلية التدريس باستخدام التمثيل الجزيئي ( الدقائقي ) في دراسة الكيمياء على تفسير طلبة الصف الثاني الثانوي العلمي بسلطنة عمان للظواهر الكيميائية وعلى تعديل أخطائهم المفاهيمية، وقد اشتملت العينة على (۱۲۰) طالبا وطالبة، منهم (54) طالبا و(66) طالبة متوزعين على مدرستين ثانويتين، مدرسة للبنين وأخرى للبنات بمنطقة شمال الباطنة التعليمية، وتم اختيارفصلين من كل مدرسة يرسان بواسطة معلم واحد، ثم تم اختيار أحد هذين الفصلين بشكل عشوائي ليمثل المجموعة التجريبية وآخر للمجموعة الضابطة.
تم استخدام اختبار لاوسون (1996 ,Lawson) للإستدلال العلمي للوقوف على قدرات المجموعتين التجريبية والضابطة قبل تدريس الوحدة الدراسية موضع البحث، و قد تم ترجمة هذا الإختبار من اللغة الإنجليزية إلى العربية والتحقق من صدق النسخة العربية بعرضه على أربعة من المحكمين، وجرى حساب ثباته بنظام إعادة الإختبار حيث بلغ معامل الإرتباط (۰٫۹۲) كما تم أيضا تصميم اختبارا للمفاهيم الكميائية يقيس قدرات الطلبة على التفسير العلمي الأربعة ظواهر كيميائية هي : التركيب الكيميائي وحالات المادة والإنتشار والذوبان ، كما اهتم هذا الإختبار بالأخطاء المفاهيمية لدى الطلبة والخاصة بهذه الظواهر. وعرض هذا الإختبار على سبعة من المحكمين للتحقق من صدقه، وجرى حساب ثباته بنظام إعادة الإختبار حيث بلغ معامل الإرتباط (۰٫۹۱)، وتم تطبيق هذا المقياس قبل بدء الدراسة وبعد انتهائها كاختبار قبلي وبعدي وذلك للوقوف على التغيير الحاصل كنتيجة مباشرة التدريس باستخدام المستوى الجزيئي وقد تم استخدام تطيل التباين المرافق (ANCOVA) للمقارنة بين نتائج اختبار المفاهيم الكيميائية للمجموعتين التجريبية والضابطة وتم استخدام نتائج اختبار لاوسون للإستدلال العلمي كتباین مرافق. وتم استخدام اختبار ت للمجموعات المرتبطة للمقارنة بين نتائج الإختبار القبلي والبعدي لكل مجموعة للوقوف على التغيير الحاصل في كل مجموعة أشارت نتائج الدراسة إلى الأثر الإيجابي الذي أحدثه التدريس بالمستوى الجزيئي الحقائقي ) على تفسير الطلبة الظواهر الكيميائية وعلى تعديل الأخطاء المفاهيمية، حيث أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية لصالح طلبة المجموعة التجريبية في اختبار المفاهيم العلمية، كما أن الفروق بين نتائج الإختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية كانت دالة إحصائيا لصالح الإختبار البعدي، بينما لم تكن هناك فروقا دالة إحصائيا بين الإختبارين القبلي والبعدي للمجموعة الضابطة بناء على هذه النتائج فإن الدراسية توصي بزيادة التمثيلات الجزيئية ( الدقائقية ) في كتب الكيمياء وتدريب الطلبة على تحويل المعادلات الرمزية والمشاهدات اليومية والنتائج المخبرية إلى تمثيلات في المستوى الجزيئي لمساعدة الطلبة على تخيل التفاعلات المتبادلة بين الذرات والجزيئات واللازمة لحدوث التفاعلات الكيميائية المختلفة. كما توصي الدراسة بضرورة عقد ورش تدريبية لمدرسي الكيمياء لتدريبهم على التدريس في المستوى الجزيئي، ولمساعدتهم على تصميم أنشطة تعليمية لطلبتهم لتمكينهم من التنقل السلس بين المستويات الثلاثة في الكيمياء: الظاهري والرمزي والجزيئي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
كرو، جايمس ميتشل.
جريدة عمان.
2023-08-24
Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017