Document

‫فاعلية استخدام أسلوب المنظم المتقدم في تحصيل النحو لدى طالبات الصف الثاني الإعدادي‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
English abstract
The present study aimed at measuring the effectiveness of the use of advance organizers in second grade preparatory student achievement in Arabic grammar. More specifically, an attempt was made in this study to answer the following question: Is there a statistically significant difference between the experimental group students and those of the control group in their achievement in Arabic grammar? Students of the experimental group were taught grammar using advance organizers whereas those of the control group were taught grammar in the commonly used way. To answer this question, two steps were followed: First, a grammar achievement test was designed and its validity and reliability were established. To establish its validity, it was submitted to a number of jury members. Its reliability was also established using Alfa Cronbach (Reliability = 141). Second, a randomly chosen sample comprising 100 second grade preparatory students from the south of Al-Dahra region was divided into two groups: an experimental group and a control one. The experiment lasted for two months during which learners were exposed to 14 periods of grammar instruction. The achievement test was then administered to the two members of the two groups. Data analysis revealed no statistically significant difference between the experimental group and the control group in their achievement in grammar. A number of recommendations were made. More attention should be given to the professional preparation of teachers. Teachers need to be trained to use up-to-date methods in teaching grammar. A number of suggestions for further research studies were also made. It was proposed that further studies could be conducted to investigate the effectiveness of using advance organizers as well as other methods in teaching different language arts.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى اختبار فاعلية المنظم المتقدم في تحصيل النحو لدى طالبات الصف الثاني الإعدادي ، وقد حاولت الدراسة الإجابة عن السؤال الآتي :
- هل توجد فروق دالة إحصائيا في تحصيل النحو بين طالبات المجموعة التجريبية اللواتي درسن بأسلوب المنظم المتقدم ، وأقرانهن طالبات المجموعة الضابطة اللواتي درسن بالطريقة المعتادة ؟
وللإجابة عن هذا السؤال ، قامت الباحثة بخطوتين : أولاهما بناء اختبار تحصيلي لقياس تحصيل الطالبات في النحو ، تم عرضه على مجموعة من المحكمين ، وحسب ثباته بطريقة " ألفا كرونباخ " فبلغت نسبة الثبات 0.81 ، وثانيتهما اختيار عينة من طالبات الصف الثاني الإعدادي بمنطقة الظاهرة جنوب ، بلغ عددها (155) طالبة ، وقسمت إلى مجموعتين : تجريبية درست النحو باستخدام المنظم المتقدم ، وضابطة درست النحو باستخدام الطريقة المعتادة ، وقد استمرت التجربة لمدة شهرين كاملين ، بواقع (14) حصة لكل مجموعة ، وبعد انتهاء التجربة طبق الاختبار التحصيلي على المجموعتين .
وقد كشفت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين طالبات المجموعتين : التجريبية والضابطة في تحصيل النحو ، وفي ضوء هذه النتيجة قدمت الدراسة بعضا من التوصيات، منها : الاهتمام بالجانب المهني للمعلم بتدريبه على استخدام الطرائق الحديثة في التدريس، و مقترحات منها : إجراء دراسات تجريبية الاختبار فاعلية المنظم المتقدم في فنون اللغة الأخرى ، ودراسات تجريبية لاختبار فاعلية طرائق أخرى في تدريس النحو .
Category
Theses and Dissertations

Author's Work

Conferences & workshops
2
0
المنذرية, ريا بنت سالم بن سعيد.
معهد الإدارة العامة.
2011-10

Same Subject

Theses and Dissertations
7
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
1
0
المفرجية, حبيبة بنت عامر بن خلفان.
جامعة نزوى
2015
Theses and Dissertations
1
0
الكلباني, خالد بن راشد بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2006