Document

فاعلية استخدام أطلس تفاعلي في تنمية الوعي بالقضايا السكانية والخيال الجغرافي ومهارات الخريطة لدى طالبات الصف التاسع الأساسي.

Other titles
The Effectiveness of interactive atlas in the development of ninth grade female students' awareness of population issues, geographical imagination, map skills in Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
This study investigates the effectiveness of using interactive atlas in developing the awareness of population issues and geographical imagination and map skills of ninth grade female students. The researcher used quasi-experimental research. The study sample consisted of 133 female students. It was divided into two groups: the experimental group, which consisted of (65) students, and the control group of (68) students. The experimental group was taught by interactive atlas while the control group was taught by the traditional method. The data was collected by a measure of awareness of population issues which included three components: the population knowledge test, consisting of (36) items, attitudes scale toward population issues, consisted of (48) items, behavior scale toward population issues consisting of (25) items, geographical imagination test consisting of (42) questions, and map skills test consisting of )45( questions. The validity of these instruments was examined by a panel of judges. The reliability was examined by using Alpha-Cronbach which was (0,785) for the population knowledge test, (0,892) for attitudes scale toward population issues, (0,782) for the behavior scale, (0,680) for the geographical imagination test and (0,710) for the map skills test The results showed significant differences at the level (α=0.05) between the means of the groups in favor of experimental groups. The researcher recommended using interactive atlas in the field due to its importance in providing supportive and encouraging learning environment, and to spread awareness of population issues, concern about geographical imagination and map skills.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن فاعلية أطلس تفاعلي في تنمية الوعي بالقضايا السكانية والخيال الجغرافي ومهارات الخريطة لدى طالبات الصف التاسع الاساسي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج شبه التجريبي، حيث طبقت على عينة مكونة من (133) طالبة من طالبات الصف التاسع الاساسي تم تقسيمها إلى مجموعتين المجموعة التجريبية، وتكونت من (65) طالبة، والضابطة من (68) طالبة، تم تدريس المجموعة التجريبية باستخدام الاطلس التفاعلي، والمجموعة ضابطة بالطريقة الاعتيادية. ولجمع البيانات تم استخدام مقياس وعي بالقضايا السكانية والذي تضمن اختبار معارف بالقضايا السكانية تكون من )36( مفردة، ومقياس اتجاهات نحو القضايا السكانية وتكون من ) 48) مفردة، ومقيااس سلوك نحو القضايا السكانية تكون من (25) موقفا، كما تم تطبيق اختبار الخيال الجغرفي وتكون من (24) سؤالا، واختبار مها ارت الخريطة وتكون من (45) مفردة. تم التحقق من صدق مواد الدراسة وأدواتها بعرضها على عدد من المحكمين، كما تم حساب ثبات الادوات بحساب معامل الثبات للاتساق الداخلي له بطريقة كرونباخ-ألفا.
Category
Theses and Dissertations