Document
فاعلية إستراتيجية اخف، انسخ، قارن (CCC) في تنمية مهارات كتابة المعلومات الشخصية للطالبات ذوات الإعاقة الفكرية في المرحلة المتوسطة.
Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol18iss4pp388-405
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية، مج. 18، ع. 4، ص. 388–405.
Contributors
الشمري، أمينة لزام., Author
Other titles
The effectiveness of the cover, copy, compare (CCC) strategy in developing personal information writing skills for female students with intellectual disabilities in middle school.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024-10-01
Language
العربية.
English abstract
The purpose of this study was to evaluate the effects of the Cover, Copy, Compare (CCC) strategy on teaching writing personal information to middle school students with intellectual disability. Four female students, aged between (12-15) years, participated in the study. A multi-probe design across participants was used to examine the effects. Results indicated that using this strategy was an effective method for facilitating the acquisition of the skills as all participants were able to write their information in three consecutive sessions with (100%). Maintenance data showed that the skill level was sustained, with average percentages ranging from (66%-100%). In addition, participants were able to generalize the acquired skill to write their information and fill out a new form with average percentages ranging from (70%-100%). Social validity data showed that the participant’s teachers favorably viewed the procedures and outcomes of intervention. Study outcomes extend the research on the effectiveness of (CCC) strategy for improving students’ writing skills. Study results support the use of such strategy in various education contexts due to its simplicity and effectiveness. The results and their implications are discussed.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التحقق من فاعلية إستراتيجية (اخف، انسخ، قارن CCC) في تنمية مهارات كتابة المعلومات الشخصية، وتعميمها مع الطالبات ذوات الإعاقة الفكرية في المرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية. استخدمت الدراسة تصميم التقصي المتعدد عبر المشاركات لتحديد فاعلية الإستراتيجية. ظهرت النتائج تأثيرًا إيجابيًا في تنمية مهارات كتابة المعلومات الشخصية، حيث نجحت الطالبات في تحقيق المعايير المطلوبة بنسبة (100%) خلال ثلاث جلسات متتالية. وأظهرت النتائج استمرارية المهارات المكتسبة بعد مرور 6 أسابيع من توقف التدخل، حيث تراوح متوسط النسب ما بين (66%-100%). إضافة إلى قدرة الطالبات على تعميم المهارات المكتسبة لكتابة معلوماتهن وتعبئتها في نموذج آخر بنسب تراوحت ما بين (70%-100%). علاوة على ذلك، كانت نتائج الصدق الاجتماعي مرضية ومقبولة اجتماعيًا من قبل مُعلماتهن. نتائج الدراسة تضيف إلى الأدبيات البحثية في فاعلية إستراتيجية (CCC) في تنمية مهارات الكتابة لدى الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية. وتدعم نتائج الدراسة استخدام إستراتيجية (CCC) نظرًا لبساطتها وفعاليتها المدعومة علميًا، مما يسهل تطبيقها في مختلف السياقات التعليمية. تم مناقشة النتائج والتأثيرات المترتبة على الدراسة.
Category
Journal articles