Document
فاعلية إستراتيجية الجدول الذاتي (K . W . L . H) في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى طالبات الصف السابع الأساسي.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2017
Language
Arabic
Subject
English abstract
The current study aimed at investigating the effectiveness of the self- table strategy in developing reading comprehension skills in the basic grade seven.
To achieve this aim, the researcher prepared a list of comprehension skills that are appropriate for students in grade seven, a test for the reading comprehension and a guide for the proposed strategy. These were validated by a panel of judges consisting of a group of experts.
The sample of the study was divided into two groups, experimental and controlled. The experimental group included (30) students of who studied reading skill by using the self- table strategy. The controlled group included (30) students who had been taught reading skill by the usual way. Moreover, the reading comprehension test was applied immediately after teaching students.
The results has shown significant differences in the means of students marks in the test, in favor to the experimental group. These differences have occurred in respect to the way of teaching.
The researcher recommends to benefit from the self-scaling strategy in teaching Arabic language skills in different stages. It also recommends to train students in understanding reading texts depending on themselves.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية إستراتيجية الجدول الذاتي في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى طالبات الصف السابع الأساسي؛ وتحقيقا لذلك أعدت الباحثة قائمة بمهارات الفهم القرائي المناسبة لطالبات الصف السابع الأساسي، واختبارا في الفهم القرائي، ودليلا للاستراتيجية المقترحة، عرضت جميعها على مجموعة من المحكمين المختصين؛ للتأكد من صدقها.
وقد قسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين، تجريبية ضمت (۳۰) طالبة، درسن القراءة باستخدام إستراتيجية الجدول الذاتي، وضابطة ضمت (۳۰) طالبة، درسن تبعا للإجراءات العادية في تدريس القراءة، ثم طبق اختبار الفهم القرائي بعد انتهاء التجربة على المجموعتين.
وقد دلت نتائج الدراسة على وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين في التطبيق البعدي لاختبار الفهم القرائي لصالح المجموعة التجريبية.
وبناء على ذلك؛ أوصت الباحثة بتوظيف إستراتيجية الجدول الذاتي في تدريس مهارات اللغة العريبة في المراحل التعليمية المختلفة، وتدريب الطلاب على فهم النص القرائي بالاعتماد على أنفسهم.
وقد قسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين، تجريبية ضمت (۳۰) طالبة، درسن القراءة باستخدام إستراتيجية الجدول الذاتي، وضابطة ضمت (۳۰) طالبة، درسن تبعا للإجراءات العادية في تدريس القراءة، ثم طبق اختبار الفهم القرائي بعد انتهاء التجربة على المجموعتين.
وقد دلت نتائج الدراسة على وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين في التطبيق البعدي لاختبار الفهم القرائي لصالح المجموعة التجريبية.
وبناء على ذلك؛ أوصت الباحثة بتوظيف إستراتيجية الجدول الذاتي في تدريس مهارات اللغة العريبة في المراحل التعليمية المختلفة، وتدريب الطلاب على فهم النص القرائي بالاعتماد على أنفسهم.
Category
Theses and Dissertations