Document
فاعلية إستراتيجيّة الصّفّ المَقْلُوب في تنمية مهارات الكتابة الوظيفيّة لدى طلبة جامعة التّقنيّة والعلوم التّطبيقيّة بشناص واتّجاهاتهم نحوها.
Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol18iss4pp406-419
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية، مج. 18، ع. 4، ص. 406–419.
Other titles
Effectiveness of the flipped classroom strategy in developing functional writing skills among students of the University of Technology and Applied Sciences in Shinas and their attitudes towards it.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024-10-01
Language
العربية.
English abstract
هدفت الدّراسة التّطبيقيّة إلى تحديد فاعليّة إستراتيجيّة الصّفّ المقلوب في تنمية مهارات الكتابة الوظيفيّة لدى طلبة جامعة التّقنيّة والعلوم التّطبيقيّة بشناص واتّجاهاتهم نحوها، تكوّنت عينة الدّراسة من (60) طالبًا وطالبة، موزّعين إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية (30) طالبًا وطالبة، ومجموعة ضابطة (30) طالبًا وطالبة. ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الباحثة المنهج شبه التّجريبيّ، واستعملت أداتين بحثيّتين؛ الأولى اختبار في مهارات الكتابة الوظيفيّة، والثانية مقياس الاتّجاه نحو إستراتيجيّة الصّفّ المقلوب لدى أفراد عينة الدّراسة. توصّلت الدّراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة بين متوسطيّ درجات المجموعة التّجريبيّة في التّطبيقين القبليّ والبعديّ في درجات اختبار مهارات الكتابة الوظيفيّة، لصالح التّطبيق البعديّ. كما بيّنت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائيّة بين متوسطيّ درجات استجابة أفراد المجموعة التّجريبيّة في التّطبيق القبليّ والبعديّ لمقياس الاتجاه نحو إستراتيجيّة الصّفّ المقلوب، لصالح التّطبيق البعديّ. وأوصت الدّراسة في ضوء نتائجها؛ باستعمال التّقانة في تنمية مهارات الكتابة الوظيفيّة لدى الطلبة، وتدريب محاضري اللّغة العربيّة في مقرر مهارات التّواصل على استعمال التّقانة.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
The research aimed to assess the efficacy of the flipped classroom approach in enhancing functional writing skills and gauging student attitudes towards it among University of Technology and Applied Sciences students in Shinas. The study, comprising 60 male and female participants, utilized a quasi-experimental design with a control group (30 students) male and female and an experimental group (30 students) male and female. Two assessment tools were employed: a functional writing skills test and an attitude measurement towards the flipped classroom strategy. The findings revealed significant disparities in the mean scores of the experimental group between pre- and post-applications of the functional writing skills test, favoring the post-application and attributed to the instructional method. Moreover, the post-application scores on the attitude scale exhibited statistically significant differences compared to the pre-application scores. Based on these outcomes, the study advocates for leveraging technology to enhance students' functional writing abilities and recommends training Arabic language instructors in integrating technology within the communication skills curriculum.
Category
Journal articles