Document

فاعلية برنامج القيادة المدرسية في ضوء أهدافه ؛ لتطوير أداء مديري المدارس ومساعديهم في سلطنة عمان من وجهة نظرهم.

Other titles
The perspective of school principals toward the effectiveness of school leadership training program objectives to improve principal and principal assistants performance in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the effectiveness of the School Leadership Training Program that is conducted by the Specialized Institute for Vocational Training of Teachers. The researcher examined the extent to which the program's objectives in developing the performance of school principals and their assistants in the Sultanate of Oman were met and provided recommendations for its development from the perspectives of school principals and their assistants, who have undergone the program. Following a quantitative descriptive approach, data were collected using an e-questionnaire; consisted of 32 statements in six sections that exemplify the objectives of the program under study. The study sample consisted of 120 principals and their assistants, and the data were statistically analysed using SPSS. The results of the study showed that the School Leadership Training Program is effective to a high degree. The results also indicated that there were no statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) among the participants regarding the effectiveness of the school leadership program that could be attributed to the study's variables, namely: gender (male, female), job title (school principal, assistant principal), and academic qualification (bachelor's degree or less, master's degree or higher). However, the results of the study indicated that there are statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) among the participants regarding the effectiveness of the School Leadership Training Program that could be attributed to the 'variable years of administrative experience', and it was in favour of the second group (years of administrative experience from (11-20 years). The study concluded with a set of recommendations; most importantly the need to continue to implement the training program for all leaders, including school principals and their assistants; the program effectively achieves its goals in developing their leadership skills.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية للتعرف إلى فاعلية برنامج القيادة المدرسة التدريبي في ضوء أهدافه؛ لتطوير أداء مديري المدارس ومساعديهم في مدارس سلطنة عمان المنفذ في المعهد التخصصي للتدريب المهني للمعلمين. وأيضا الوصول إلى إلى آليات مقترحه؛ لتطوير برنامج القيادة المدرسية من وجهات نظر مديري المدارس ومساعديهم، ممن خضعوا لبرنامج القيادة المدرسة التدريبي. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي الكمي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام استبانة إلكترونية مكونة من (32) عبارة وزعت على ستة محاور تمثل أهداف القيادة المدرسية التدريبي. بلغت عينة الدراسة 120مديرا ومديرة ومساعديهم في مدارس سلطنة عمان ممن خضعوا لبرنامج القيادة المدرسية وتم تحليل البيانات إحصائيا باستخدام برنامج SPSS.
توصلت نتائج الدراسة إلى أن فاعلية برنامج القيادة المدرسية جاءت بدرجة عالية. كما أشارت النتائج إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة )0.05 ≤ α)؛ بين تقديرات أفراد العينة بشأن فاعلية برنامج القيادة المدرسة تعزى لمتغيرات الدراسة : النوع ( ذكر، أنثى) ومتغير المسمى الوظيفي (مدير مدرسة، مساعد مدير) ومتغير المؤهل الدراسي (بكالوريوس فأقل، ماجستير فأعلى)، بينما أشارت النتائج إلى أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة )0.05 ≤ α)؛ بين تقديرات أفراد العينة بشأن فاعلية برنامج القيادة المدرسة تعزى إلى متغير سنوات الخبرة الإدارية وكانت لصالح المجموعة الثانية (سنوات الخبرة الإدارية 10-20 سنة)، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات؛ أهمها: الاستمرار في تنفيذ البرنامج التدريبي لجميع القادة من مديري المدارس ومساعديهم؛ حيث إن البرنامج يحقق أهدافه بفاعلية كبيرة في تنمية وتطوير مهاراتهم القيادية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
1
بالخير، نجوى بنت عبدالرحمن بن سالم.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01
Journal articles
3
0
الزعبي، محمد تيسير.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-12-01
Theses and Dissertations
8
0
البلوشية، محفوظة بنت راشد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2023
Theses and Dissertations
9
1
الجابري، سند بن ساعد بن جميل.
جامعة السلطان قابوس
2023