Document

فاعلية برنامج إرشاد جمعي يستند إلى أسلوب السيكودراما في تنمية تقدير الذات لدى عينة من طالبات الصف العاشر المعرضات للإساءة في سلطنة عُمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the effectiveness of psychodrama program in developing the self-esteem among grade ten female students who are exposed to abuse, and to know the extent of the contribution of psychodrama program and its multiple techniques in the development of self-esteem among grade ten students exposed to abuse in the Sultanate of Oman. The study sample consisted of (6) female student from grade ten exposed to abuse, were chosen by the method of purposive sample. The researcher used the Tarawneh Scale (1999) of exposed to abuse, El Shenawy scale (1998) for Self-Esteem, and the psychodrama program prepared for the study by the researcher, after verifying honesty and consistency of all scales and their suitability for study purposes. The study results showed that: the statistically significant differences were at (α = 0.05) between the mean scores of the experimental group in the pre and post measurement of the self-esteem scale. These differences were in favor of post-scale due to the application of psychodrama program that prepared for this study. There are statistically significant differences in (α = 0.05) level between the mean scores of the experimental group in the pre and post measurement of exposure to abuse scale. These differences were in favor of post-scale as a result of the psychodrama program which applied in study.
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء أثر فعالية البرنامج السيكودرامي في تنمية تقدير الذات لدى طالبات الصف العاشر المتعرضات للإساءة، ومدى إسهام البرنامج السيكودرامي وفنياته المتعددة، في تنمية تقدير الذات لدى طالبات الصف العاشر المعرضات للإساءة في سلطنة عُمان ، وتكونت عينة الدراسة من (6) طالبات من الصف العاشر المعرضات للإساءة، تم اختيارهن بالطريقة القصدية، واستخدمت الباحثة مقياس الطراونة (1999) للتعرض للإساءة، ومقياس الشناوي (1998) لتقدير الذات، والبرنامج السيكودرامي المعد للدراسة من - قبل الباحثة -، بعد التحقق من الصدق والثبات لكل منهم ومناسبتهن لأغراض الدراسة، وقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيًاعند مستوى (α=0,05) بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي لمقياس تقدير الذات وكانت هذه الفروق لصالح القياس البعدي نتيجة تطبيق البرنامج السيكودرامي المعد لهذه الدراسة، كما توجد فروق دالة إحصائيًا عند مستوى (α=0,05) بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي لمقياس التعرض للإساءة وكانت هذه الفروق لصالح القياس البعدي نتيجة البرنامج السيكودرامي المطبق في الدراسة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
البلوشية، مريم بنت خميس.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2017-11-01
Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015