Document

فعالية برنامج ارشادي جمعي يستند الى منهج معالجة المعلومات المعرفية في تعديل الأفكار المهنية السلبية لدى عينة من طلبة الصف العاشر في محافظة مسقط.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The current study aims at investigating the effectiveness of a group counseling program based on the cognitive information processing approach to modifying the negative career thoughts among tenth graders. The sample of the study included 68 students from both genders; they were divided randomly into two groups of 34 as a control group, and 34 as an experimental group. The experimental group underwent a group counseling program while the control group received general career activities. The researcher used the Career Thoughts Inventory. The Career Thoughts Inventory included 29 items distributed over three factors: Decision making confusion, Commitment anxiety and External conflict. The researcher has conducted Factor Analysis Assertive to the scale and the scale became with23 items. The reliability of the scale was (.87). The result of quasi-experimental research design(2 x2MANCOVA) showed statistically significant differences between the experimental and the control groups in the dimensions of the scale, favoring the experimental group.A (2X2Mixed Design MANCOVA) showed that there were statistically significant differences in the pre-test and the post-test for the experimental group over all dimensions of the scale: Decision-making confusion, Commitment anxiety and External conflict. The differences didn't get influenced by the students' gender and the time of application (before program-after program). These results were discussed in the light of the theoretical framework and previous studies, and the study came out with a number of suggestions and recommendations.
Description
رسالة الجامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء فعالية برنامج إرشادي جمعي يستند لمنهج معالجة المعلومات المعرفية في تعديل الأفكار المهنية السلبية لدى طلبة الصف العاشر الأساسي بمحافظة مسقط. وشملت عينة الدراسة 68طالبا وطالبة، قسمت إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة، تم توزيعهم بطريقة عشوائية وهم الطلبة الذين حصلوا على درجات أعلى من المتوسط علی التطبيق القبلي لمقياس الأفكار المهنية بتكونت المجموعة التجريبية من۳۶، طالبا وطالبة وتكونت المجموعة الضابطة من 34 طالبا وطالبة، حيث خضعت المجموعة التجريبية لبرنامج الإرشاد الجمعي في ۱۰ جلسة، في حين تلقت المجموعة الضابطة أنشطة في حصص التوجيه المهني. اعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي؛ وقد استخدمت الباحثة مقياس الأفكار
المهنية. اشتمل مقياس الأفكار المهنية على ۲۹ عبارة موزعة على ثلاثة أبعاد هي اتخاذ القرار وقلق الالتزام والصراع الخارجي، وقد أجرت الباحثة التحليل العاملي التوكيدي للمقياس وتم حذف عبارات واصيح المقياس ب۲۳ عبارة، بلغ معامل الثبات لمقياس الأفكار المهنية (.87). أظهرت نتائج تحليل التباين المشترك (2x2MANCOVA) )وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على جميع أبعاد مقياس الأفكار المهنية وذلك لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت نتائج تحليل التباين المتعدد ذو التصميم المختلط (2x2Mixed Design (MANCOVA) وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية على جميع أبعاد مقياس الأفكار المهنية وهي: اتخاذ القرار وقلق الالتزام والصراع الخارجي وذلك لصالح القياس البعدي. وأن هذه الفروق لم تتأثر بالنوع الاجتماعي للطلبة أو التفاعل بين النوع الاجتماعي ووقت التطبيق (قبل البرنامج - بعد البرنامج). ونوقشت هذه النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي تم التوصل إليها .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
0
السعيدي، حميد بن مسلم.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-12-01
Journal articles
20
2
عليوي، معاذ.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
Journal articles
7
2
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2021-09
Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015