Document
فعالية برنامج إرشادي تدريبي انتقائي في تعزيز مهارات التعلم المنظم ذاتيًا لدى الطالبات ذوات صعوبات التعلم الأكاديمية.
Identifier
DOI:http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol16iss2pp259-278
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية، مج. 16، ع. 3، ص. 259-278.
Contributors
عبدالرشيد، ناصر سيد., Author
المجالي، مصلح مسلم. , Author
Other titles
The effectiveness of an eclectic counseling training program in enhancing self-regulated learning skills among female students with academic learning disabilities.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022-09-30
Language
العربية.
English abstract
enhancing self-regulating learning skills (SOLS) among female students with academic learning disabilities (ALD). The study population consisted of (197) female students who were diagnosed with learning disabilities in one or more of the basic academic subjects. The experimental study sample consists of (16) female students, and was distributed randomly into two equivalent groups: the control group and the experimental group, (8) female students in each group. The experimental approach (Quasi-experimental design) was used with experimental and control groups and pre-test and post-test. SOLS questionnaire and the counseling program based on eclectic counseling was used which consists of 13 counseling sessions. The results revealed the effectiveness of the ECTP in developing SOLS among the female students with ALD. The results indicated that there were no statistically significant differences at the significance level (0.01) between the mean rank scores of the experimental group of female students in post-test and follow-up test on the SOLS questionnaire. These results revealed the continuity effectiveness of the ECTP in improving SOLS among the female students with ALD. The study recommended the adoption of the counseling program by the competent authorities and benefiting from its various activities, in improving the level of self-abilities of people with learning disabilities to acquire cognitive skills and successfully perform their educational tasks.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فعالية برنامج إرشادي تدريبي انتقائي في تعزيز مهارات التعلم المنظم ذاتياً لدى الطالبات ذوات صعوبات التعلم الأكاديمية بمدارس الحلقة الثانية بمحافظة ظفار. تكوّن مجتمع الدراسة من (197) طالبة تم تشخيصهن بصعوبات في مادة أو أكثر من المواد الأكاديمية الأساسية. اشتملت العينة التجريبية على (16) طالبة تم تقسيمهن عشوائيًا إلى مجموعتين: تجريبية وضابطة، بواقع (8) طالبات لكل مجموعة. استخدم المنهج التجريبي ذو المجموعتين (ضابطة وتجريبية) مع قياس قبلي وبعدي. أظهرت النتائج فاعلية البرنامج الإرشادي القائم على الإرشاد الانتقائي في تحسين مهارات التعلم المنظم ذاتياً لصالح المجموعة التجريبية. كما دلت النتائج على استمرار الفاعلية بعد فترة المتابعة. وأوصت الدراسة بتبني البرنامج لدعم القدرات الذاتية لذوي صعوبات التعلم.
Category
Journal articles