Document

فاعلية برنامج تدريبي في تنمية بعض المهارات الاجتماعية لدى عينة من أطفال ما قبل المدرسة.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to measure the effectiveness of a training program in the development of some of social skills of a sample of preschool children. Three social skills have been identified to be developed in this study, namely, (empathy, communicate with others, cooperation). The program was applied to a sample of 20 children of pre-school children (4 - 6 years) from Sinaw Private School in sinew-al mudhaibi- al sharqia north Sultanate of Oman. The sample was divided equally between males (n = 10) and females (n2 = 10). The researcher used a measure of social intelligence contained in the (Kitami and Yousef, study, which consists of photographer scale and a teacher form Note . The first measurement was applied on the study sample, then the training program (prepared by the researcher) was applied to develop the social skills. After completion of the program, the second measurement has been applied and two weeks after, the follow-up measurement has been applied. The results of the study confirm the first hypothesis which is a presence of statistically significant differences in the social skills (empathy, communicate with others, cooperation) with pre-school children in the first and second measurements. This is because of the training program used in this study. As well as the results of the first, second and the follow-up measurements confirms the second hypothesis which indicates that there are no statistically significant differences between the second and follow-up measurements in social skills (empathy, communicate with others, cooperation) among a sample of pre-school children. At the end of the study, the researcher recommended to apply the program provided by the current study in pre-education schools Oman.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى قياس فاعلية برنامج تدريبي في تنمية بعض المهارات الاجتماعية لدى عينة من أطفال ما قبل المدرسة ، وتم تحديد ثلاث مهارات اجتماعية لتنميتها في هذه الدراسة وهي التعاطف، التواصل مع الآخرين، التعاون)، تم تطبيق البرنامج على عينة قوامها (20) طفل من أطفال ما قبل المدرسة (4-6) سنوات من مدرسة سناو الخاصة بنيابة سنار في ولاية المضيبي بمحافظة شمال الشرقية بسلطنة عمان، حيث أن العينة كانت مناصفة ما بين الأطفال الذكور (10 =n1) والإناث (10=n2). استخدمت الباحثة مقياس الذكاء الاجتماعي الوارد في دراسة القطامي و اليوسف (2010) الذي يتكون من مقياس مصور و استمارة ملاحظة للمعلمة . تم تطبيق القياس القبلي على عينة الدراسة ثم تنفيذ البرنامج التدريبي لتنمية المهارات الاجتماعية (من اعداد الباحثة)، بعد الانتهاء من البرنامج تم تطبيق القياس البعدي وبعد اسبوعين تم تطبيق قياس المتابعة. فكانت نتائج الدراسة تشير إلى تحقق الفرضية الأولى وهي وجود فروق ذات دلالة احصائية في المهارات الاجتماعية التعاطف ، التواصل مع الآخرين ، التعاون لدى أطفال ما قبل المدرسة في القياسين القبلي والبعدي تعزى للبرنامج التدريبي المستخدم في هذه الدراسة، وكذلك فإن نتائج القياسين البعدي و المتابعة أشارت إلى تحقق الفرضية الثانية حيث وجدت فروق ذات دلالة احصائية بين القياسين البعدي والمتابعة في المهارات الاجتماعية التعاطف، التواصل مع الآخرين، التعاون لدى عينة أطفال ما قبل المدرسة لصالح قياس المتابعة، حيث ارتفعت مهارات الاطفال في قياس المتابعة في المهارات الثلاث . أوصت الباحثة في نهاية البحث بتطبيق البرنامج الذي تقدمه الدراسة الحالية في مدارس التعليم قبل المدرسة بالسلطنة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
3
1
النوفلي, عبدالرحمن بن مبارك بن الماس.
جامعة نزوى
2013
Theses and Dissertations
0
0
المعمرية, ثرياء بنت سيف بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2015
Theses and Dissertations
0
0
البراشدية, حفيظة بنت سليمان بن أحمد.
جامعة السلطان قابوس
2006