Document
فاعلية برنامج تدريبي قائم على مدخل الوعي الصوتي في تحسين مهارة فك الترميز لدى تلاميذ الصف الثالث الأساسي من ذوي صعوبات القراءة.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study investigated the effectiveness of a phonological awareness based training program in improving the decoding skills of third grade students with reading disabilities. The study sample included initially forty students from those referred for learning support units in two schools in Al-Batinah South. The students were administered a reading achievement test and the Raven nonverbal intelligence test in order to diagnose reading disabilities using the achievement-aptitude model. Out of the forty students 14 students diagnosed with reading disabilities were randomly divided into experimental and control groups with 7 students in each group. Students in both groups were administered a phonological awareness test in segmentation and blending (word and non-word tasks) and a test in decoding skills (non-word tasks-voweled word task, voweled non-word task, oral reading fluency). The tests were based on the tests developed by Emam et al. (2014). In addition to a phonological awareness based training program was administered to the experimental group. Both groups were matched and there were no significant differences on both tests and both groups performed poorly on the tests. Students in the experimental group were then exposed to a phonological awareness based training program. Results of the study showed that following the training program there were statistically significant differences between the experimental and control groups on the scores of the phonological awareness test (word segmentation, blending sounds) as well as the decoding skills test (non-word reading, voweled word reading, unvoweled word reading) in favor of the experimental group. There were no statistically significant differences between the two groups in oral reading fluency. Further there were statistically significant differences between the pre and post assessment scores of the experimental group on the phonological awareness test (word segmentation, blending sounds) as well as the decoding skills test (non-word reading, voweled word reading, unvoweled word reading and oral reading fluency) in favor of the post assessment scores, reflecting the effectiveness of the trai program in improving the decoding skills of third grade students with reading disabilities. The study concludes that phonological awareness based training should be adopted with students with reading disabilities in schools.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي قائم على مدخل الوعي الصوتي في تحسين مهارة فك الترميز لدى تلاميذ الصف الثالث الأساسي من ذوي صعوبات القراءة. اشتملت عينة الدراسة الأساسية على (۶۰) تلميذا وتلميذة، من تلاميذ الصف الثالث الابتدائي، من التلاميذ المحالين لبرنامج صعوبات التعلم في ولاية المصنعة بمحافظة جنوب الباطنة، وقد تم تطبيق اختبار رافن للذكاء، واختبار تحصيلي في القراءة على أفراد العينة التشخيص التلاميذ من ذوي صعوبات القراءة طبقا لمدخل التباين بين التحصيل والذكاء، وبعد ذلك تم اختيار (۱۹) تلميذا وتلميذة، ممن تم تشخيصهم بصعوبات القراءة؛ حيث تم تقسيمهم عشوائية إلى مجموعتين متكافئتين، الأولى تجريبية وتضم (۷) تلاميذ، والمجموعة الثانية ضابطة وتضم (۷) تلاميذ، واشتملت أدوات الدراسة الحالية على اختبار الوعي الصوتي، (تقسيم أصوات الكلمة، مزج أصوات الكلمة)، مبني على اختبار (2014 ,.Emam et al )، واختبار مهارة فك الترميز على مستوى الكلمة والنص، (كلمات ليس لها معنی کلمات متحركة لها معنى، كلمات غير متحركة لها معنى، كلمات نص)، أعدته الباحثة، وبرنامج تدريبي قائم على الوعي الصوتي، من إعداد الباحثة أيضا. وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في تقسيم أصوات الكلمة، ومزج أصوات الكلمة، والكلمات ليس لها معنى، والكلمات المتحركة التي لها معنى، والكلمات غير المتحركة التي لها معنى لصالح المجموعة التجريبية، كما لم تظهر فروق ذات دلالة إحصائيا بين المجموعتين في قراءة كلمات النص، وأسفرت النتائج أيضا عن وجود فروق ذات دلال إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي، في اختبار الوعي الصوتي (تقسيم أصوات الكلمة، ومزج أصوات الكلمة)، واختبار مهارة فك الترميز (كلمات ليس لها معنى، كلمات متحركة التي لها معنى، كلمات غير متحركة التي لها معنى ، كلمات النص)، لصالح القياس البعدي، وأوصت الدراسة بضرورة تدريب التلاميذ على البرنامج القائم على مدخل الوعي الصوتي، لتحسين القراءة؛ لأثره الإيجابي على مهارة فك الترميز على مستوى الكلمة والنص.
Category
Theses and Dissertations