English abstract
The study investigated the effectiveness of an enrichment educational program based on
the interdisciplinary approach to include nanotechnology applications related to environmental
sustainability of economic geography subject in the achievement, the attitude towards
nanotechnology, create and make decisions towards environmental problems among eleventh
grade female students in the Sultanate of Oman. To achieve the objectives of the study, the
researcher followed a quasi-experimental approach. The sample consisted of 100 eleventh-grade
female students in the Governorate of Muscat. It was purposely divided into two groups: an
experimental group including 50 female students and a control group including 50 female
students.
Several tools were used to collect data: the achievement test consisted of 38 items, an
attitude scale towards nanotechnology consisted of 43 items distributed on 6 dimensions,
creativity scale towards environmental problems consisted of 6 situations or environmental
problems and a decision-making scale towards environmental problems consisted of 10
environmental problems.
The validity of the educational program and the tools used to collect data were presented to
several reviewers. The reliability of the tools was also calculated using the Cronbach-Alpha
coefficient. It was 0.72 in the achievement test, 0.903 in the attitude scale, 0.67 in the creativity
scale toward environmental problems, and 0.896 in the decision-making scale toward
environmental problems, while the Kappa coefficient was used to calculate the reliability
coefficient between the two raters in the creativity scale toward environmental problems, which
was 0.91. all the reliability coefficients were considered as an indication that the tools are valid for
the purposes of the study.
The findings related to the effectiveness of the educational program showed that there
were statistically significant differences at the level (α≤0.05). The mean scores of the experimental
group were higher than the mean scores of the control group in achievement, attitude towards
nanotechnology, creative towards environmental problems, and decision-making towards
environmental problems.
In light of the previous results, the study recommended the necessity of using enrichment
programs to enhance and develop the social studies curricula in general and the economic
geography curriculum in particular and reorganizing the content of the units of the economic
geography curriculum in the light of the interdisciplinary approach. It also recommended focusing
on decision-making skills and creativity in the subject of social studies in light of the results of the
study which showed a link between these skills and the nature of the social studies subject and
taking advantage of students’ positive attitudes towards learning nanotechnology in order to
provide them with knowledge related to nanotechnology and its applications.
Arabic abstract
"هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج تعليمي إثرائي قائم على المدخل البيني لتضمين تطبيقات النانو تكنولوجي المتعلقة بالاستدامة البيئية في مادة الجغرافيا الاقتصادية في التحصيل والاتجاه نحو النانو تكنولوجي مان، والابتكار واتخاذ القرار نحو المشكلات البيئية لدى طالبات الصف الحادي عشر بسلطنة عمان .ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم المنهج التجريبي حيث ُطبق على عينة تتكون من 100 طالبة من طالبات قسمت بطريقة قصدية إلى مجموعتين: تجريبية وعددها 50 طالبة، وضابطة وعددها 50 طالبة. ولجمع البيانات، استخدمت عدة أدوات تمثلت في: اختبار التحصيل تكون من 38 مفردة، ومقياس اتجاه نحو النانوتكنولوجي تكون من 43 عبارة موزعة على 6 محاور، ومقياس الابتكار نحو المشكلات البيئية تكون من 6 مواقف أو مشكلات بيئية ومقياس اتخاذ القرار نحو المشكلات البيئية تكون من 10 مشكلات بيئية.
وتم التحقق من صدق البرنامج التعليمي، والادوات المستخدمة لجمع البيانات من خلال عرضها على عدد ّ وتم من المحكمين، كم حساب ثبات الادوات باستخدام معامل ألفا كرونباخ ّ ا تم )Alpha-Cronbach)، حيث بلغت قيمته في اختبار التحصيل ،0.72 ومقياس الاتجاه ،0.903 ومقياس الابتكار نحو المشكلات البيئية ،0.67 ُخدِ ومقياس اتخاذ القرار نحو المشكلات البيئية ،0.896 م معامل كابا ) بينما است coefficient Kappa )لحساب معامل الثبات بين المصححتين في مقياس الابتكار نحو المشكلات البيئية والذي بلغ ،0.91 وجميع معاملات الثبات ّ مؤشرً على أن الادوات صالحة لأغراض الد ارسة. التي توصلت إليها الد ارسة تعد وقد أظهرت النتائج المتعلقة بفاعلية البرنامج التعليمي وجود فروق ذات داللة إحصائية عند مستوى )0.05≥α )بين المجموعتين التجريبية والضابطة، حيث إن متوسط درجات المجموعة التجريبية جاء أعلى من متوسط درجات المجموعة الضابطة في التحصيل، والاتجاه نحو النانو تكنولوجي، والابتكار نحو المشكلات البيئية، واتخاذ القرار نحو المشكلات البيئية. وفي ضوء النتائج السابقة، أوصت الدراسة بضرورة استخدام البرامج الاثرائية؛ لتعزيز وتطوير مناهج الدراسات الاجتماعية بشكل عام ومنهج الجغرافيا الاقتصادية بشكل خاص، وإعادة تنظيم محتوى وحدات منهج الجغرافيا الاقتصادية في ضوء المدخل البيني، كذلك التركيز على مهارات اتخاذ القرار والابتكار في مادة الدراسات الاجتماعية، في ضوء ما أسفرت عنه نتائج الدراسة من ارتباط هذه المهارات بطبيعة مادة الدراسات الاجتماعية، والاستفادة من الاتجاهات الايجابية لدى الطلبة نحو تعلم علوم النانو تكنولوجي في إكسابهم المعارف المتعلقة بالنانو تكنولوجي وتطبيقاتها."