Document
فعالية نموذج "ألن هوفر" Alan Hoffer في التفكير الهندسي والاتجاه نحو الهندسة لدى طالبات الصف السابع الأساسي.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The effectiveness of Alan Hoffer's model in geometric thinking and attitudes towards geometry among seventh grade female students
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aimed to investigate the effectiveness of teaching the symmetry unit according to Alan Hoffer's model on geometric thinking and attitudes towards geometry among seventh-grade female students. The study adopted the experimental approach with a quasi-experimental design. The study sample consisted of 69 seventh-grade female students in Al Dhahirah Governorate in the Sultanate of Oman. This sample was divided into two groups: an experimental group of 35 students who were taught using Alan Hoffer's model, and a control group of 34 students who were taught using the usual method.
To achieve the study objectives, the researcher prepared a geometric thinking test covering its first three levels (Visualization, Analysis, and Informal Deduction), consisting of 18 items. Additionally, an attitude scale towards geometry was developed, comprising three fields (confidence in learning geometry, perception of the benefits of learning geometry, and enjoyment of learning geometry) with a total of 29 statements. The results showed statistically significant differences at the significance level (α ≤ 0.05) between the average scores of the experimental group students who were taught using Alan Hoffer's model and those of the control group students taught using the usual method. These differences were observed in the geometric thinking test as a whole, in each of its three levels, and in the attitude scale towards geometry as a whole and in each of its fields, favoring the experimental group.
In light of these results, the researcher recommended that curriculum developers incorporate Alan Hoffer's model to enrich curriculum content with experiences aligned with students' levels of geometric thinking. Additionally, the study suggested training new teachers to use Alan Hoffer's model, encouraging mathematics teachers to focus on assessing and developing their students' levels of geometric thinking, and emphasizing the importance of fostering positive attitudes towards geometry. The study also recommended conducting further research to explore the effectiveness of Alan Hoffer's model in different research variables.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقصي فاعلية تدريس وحدة التماثل وفقًا لنموذج ألن هوفر في التفكير الهندسي والاتجاه نحو الهندسة لدى طالبات الصف السابع الأساسي. حيث انتهجت الدراسة المنهج التجريبي بتصميم شبه تجريبي، وبلغت عينة الدراسة 69 طالبة من طالبات الصف السابع الأساسي بمحافظة الظاهرة بسلطنة عمان، تم تقسيم هذه العينة إلى مجموعتين تجريبية وضابطة بواقع 35 طالبة في المجموعة التجريبية والتي درست باستخدام نموذج ألن هوفر، و34 طالبة في المجموعة الضابطة والتي درست بالطريقة المعتادة.
ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بإعداد اختبار في التفكير الهندسي بمستوياته الثلاثة الأولى (التصوري، والتحليلي، وغير الشكلي) ومقياس للاتجاه نحو الهندسة بمجالاته الثلاثة (الثقة في تعلم الهندسة، وإدراك فائدة تعلم الهندسة، والاستمتاع بتعلم الهندسة).
وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن باستخدام نموذج ألن هوفر ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي درسن بالطريقة المعتادة، في اختبار التفكير الهندسي ككل وفي كل مستوى من مستوياته الثلاثة الأولى، وفي مقياس الاتجاه نحو الهندسة ككل وفي كل مجال من مجالاته، لصالح المجموعة التجريبية.
بتوجيه واضعي المناهج للاستفادة من نموذج ألن هوفر في تعزيز المحتوى الدراسي بخبرات تتفق مع مستويات التفكير الهندسي للطلبة، وتوجيه معلمي الرياضيات نحو التركيز على مستويات التفكير الهندسي لطلبتهم وتنميتها، وتشجيعهم على الاهتمام باتجاهات الطلبة وقياسها. كما اقترحت الدراسة إجراء دراسات مماثلة للكشف عن فاعلية نموذج ألن هوفر في متغيرات بحثية مختلفة.
ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بإعداد اختبار في التفكير الهندسي بمستوياته الثلاثة الأولى (التصوري، والتحليلي، وغير الشكلي) ومقياس للاتجاه نحو الهندسة بمجالاته الثلاثة (الثقة في تعلم الهندسة، وإدراك فائدة تعلم الهندسة، والاستمتاع بتعلم الهندسة).
وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن باستخدام نموذج ألن هوفر ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي درسن بالطريقة المعتادة، في اختبار التفكير الهندسي ككل وفي كل مستوى من مستوياته الثلاثة الأولى، وفي مقياس الاتجاه نحو الهندسة ككل وفي كل مجال من مجالاته، لصالح المجموعة التجريبية.
بتوجيه واضعي المناهج للاستفادة من نموذج ألن هوفر في تعزيز المحتوى الدراسي بخبرات تتفق مع مستويات التفكير الهندسي للطلبة، وتوجيه معلمي الرياضيات نحو التركيز على مستويات التفكير الهندسي لطلبتهم وتنميتها، وتشجيعهم على الاهتمام باتجاهات الطلبة وقياسها. كما اقترحت الدراسة إجراء دراسات مماثلة للكشف عن فاعلية نموذج ألن هوفر في متغيرات بحثية مختلفة.
Category
Theses and Dissertations