Document

فاعلية تدخلات ما قبل الإحالة في تحسين القراءة الجهرية و تقليل أعداد الطلبة المحالين إلى برنامج صعوبات التعلم في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بسلطنة عمان

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The present study aims at identifying the role of pre-referral interventions in reducing the number of referral students for diagnosis of learning difficulties and improving the skills of loud reading in the first stage schools in Sultanate of Oman. The sample of the study consisted of 70 students distributed over three schools. Raven's Progressive Colored Matrices, Loud Reading Skills Test, Pre-referral Intervention List, Referral Form for Students Diagnosed With Learning Disabilities, as well as Evaluation Card for Goals of Reading Lessons were used in data collection. The study used a quasi-experimental design that included two experimental groups and one control group. The experimental group 1 depended on the pre-referral intervention team in implementing these interventions. The experimental group 2 depended on the classroom teacher alone in implementing these procedures. The control group continued in the usual way in the Sultanate's schools. The results showed that there were nonsignificant differences between experimental group 1, experimental group 2, and the control group in the number of referral students and the level of loud reading. However, there were significant differences in the number of referral students and level of loud reading before and after implementing the program favoring the experimental group 1 which depended on the pre-referral intervention team. There were no significant differences in the number of referred students to diagnosis of learning difficulties before and after implementing the program favoring the experimental group 2 which depended on the classroom teacher alone in implementing the pre-referral interventions.
Arabic abstract
تهدف الدراسة إلى بيان دور تدخلات ما قبل الإحالة في تقليل أعداد المحالين إلى تشخيص صعوبات التعلم وتحسين مهارة القراءة الجهرية في الحلقة الأولى من مدارس سلطنة عمان. وتكونت العينة من 70 طالبا وطالبة موزعين في ثلاث مدارس. وقد تم استخدام اختبار رافن للمصفوفات المتتابعة والملونة، واختبار في مهارة القراءة الجهرية وقائمة تدخلات ما قبل الإحالة واستمارة إحالة الطلبة لتشخيص صعوبات التعلم، وكذلك استخدام بطاقة تقييم أهداف دروس القراءة.
وقد اعتمدت هذه الدراسة المنهج شبة التجريبي في مجموعتين تجريبيتين ومجموعة ضابطة ، حيث اعتمدت المجموعة التجريبية الأولى على فريق تدخلات ما قبل الإحالة في تنفيذ هذه التدخلات، واعتمدت المجموعة التجريبية الثانية على معلم الصف بمفرده في تطبيق هذه الإجراءات. أما المجموعة الضابطة فقد استمرت في الطريقة المعتادة في مدارس السلطنة.
وقد أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مجموعات الدراسة من حيث عدد الطلبة المحالين ومستوى القراءة الجهرية، ولكن توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أعداد الطلبة المحالين ومستوى القراءة الجهرية قبل تطبيق البرنامج وبعده لصالح المجموعة التجريبية الأولى التي اعتمدت على فريق تدخلات ما قبل الإحالة. في حين أن أظهرت الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في أعداد الطلبة المحالين لتشخيص صعوبات التعلم، قبل تطبيق البرنامج وبعده للمجموعة التجريبية الثانية التي اعتمدت على المعلم بمفرده في تطبيق تدخلات ما قبل الإحالة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
ماليسيك، جوناثان.
جريدة عمان.
2024-11-28
Journal articles
6
0
عباس، لؤي حمزة.
جريدة عمان.
2022-12-29
Journal articles
4
0
حمد، هدى.
جريدة عمان.
2022-03-31
Journal articles
0
0
اتزكنرمت, أحمد.
مؤسسة عمان للصحافة و النشر و الإعلان.
2007
Journal articles
0
0
مرتاض, عبد الملك.
مؤسسة عمان للصحافة والنشر والاعلان.
1996