Document
فاعلية تدريس وحدة التماثل باستخدام معمل الرياضيات الافتراضي في التصور البصري المكاني وقلق الهندسة لدى طلبة الصف السابع الأساسي.
Source
رسالة ماجستير
Other titles
The Effectiveness of teaching the symmetry Unit Using the Virtual Mathematics Laboratory on Spatial Visualization and Geometric Anxiety among seventh grade students
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2023
Language
Arabic
Subject
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The study aims to investigate the effectiveness of teaching the
symmetry unit using the virtual mathematics lab on spatial visualization
and geometric anxiety among seventh grade students. The semiexperimental design was used on a sample consisted of 67 students from
the seventh grade in North Al Batinah Governorate. The students were
divided into two groups; an experimental group consisted of 32 students
who were taught using the virtual mathematics laboratory and a control
group consisting of 35 students who were taught in the traditional way.
To achieve the objectives of the study, the researcher prepared the
virtual mathematics laboratory along with its accompanying teaching
and learning materials. Moreover, he prepared the study tools including
the spatial visualization test, consisting of thirty multiple-choice
questions, and a measure of geometric anxiety, consisting of seventeen
items. The indications of validity and reliability were extracted by
appropriate methods.
The results showed that there were statistically significant
differences at the level (α=.05) between the average scores of the
experimental group students, and the scores of the control group students
in both the spatial visualization test and the geometric anxiety scale in
favor of the average scores of the experimental group.
ز
In the light of these results, the study recommends the use of
virtual laboratories in teaching mathematics, including objectives for
spatial visualization in the curricula, training teachers and specialists in
dealing with students' geometric anxiety, and conducting more studies to
investigate the effectiveness of the virtual mathematics laboratory on
other variables and stages, and various academic and mathematical
subjects.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تقصي فاعلية تدريس وحدة التماثل باستخدام معمل الرياضيات الافتراضي Laboratory Math Virtual )على التصور البصري المكاني وقلق الهندسة لدى طلبة الصف السابع الأساسي، ا ُستخدم التصدميم شبه التجريبي، وقد بلغت عينة الدراسة 67 طالبا قسموا إلى مجموعتين مجموعة تجريبية تكونت 32 طالبا وطالبة من طلبة الصف السابع الأساسي بمحافظة شدمال الباطنة ، ومجموعة تجريبية تكونت من 32 طالبا ودرست باستخدام معمل الرياضات الافتراضي و مجموعة ضابطة تكونت من 35 طالبا درست بالطريقة الاعتيادية. ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحث معمل الرياضيات الافتراضي والمادة التعليمية المصاحبة ، كما أعد أدوات الدراسدة المتمثلة في: اختبار التصور البصري المكاني، والمكون من 30 سؤالا من نوع الاختيار من متعدد ومقياس قلق الهندسة والمكون من 17 فقرة واستخرجت دلالات الصدق والثبات بالطرق المناسبة.
أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصدائية عند مستوى ,05 = α )بين متوسطي درجات طلبة المجموعة التجريبية، ودرجات طلبة المجموعة الضابطة في كل من اختبار التصور البصري المكاني ومقياس القلق الهندسي لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية. وفي ضوء هذه النتائج، أوصت الدراسة باستخدام المعامل الافتراضية في تدريس الرياضيات ، وتضمين أهداف خاصة بالتصور البصري المكاني في المناهج، وتدريب المعلمين والاخصائيين في التعامل مع قلق الهندسة لدى الطلبة، وإجراء المزيد من الدراسات لتقصي فاعلية معمل الرياضيات الافتراضي في متغيرات أخرى ومراحل دراسية مختلفة، وموضوعات رياضية متنوعة.
أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصدائية عند مستوى ,05 = α )بين متوسطي درجات طلبة المجموعة التجريبية، ودرجات طلبة المجموعة الضابطة في كل من اختبار التصور البصري المكاني ومقياس القلق الهندسي لصالح متوسط درجات المجموعة التجريبية. وفي ضوء هذه النتائج، أوصت الدراسة باستخدام المعامل الافتراضية في تدريس الرياضيات ، وتضمين أهداف خاصة بالتصور البصري المكاني في المناهج، وتدريب المعلمين والاخصائيين في التعامل مع قلق الهندسة لدى الطلبة، وإجراء المزيد من الدراسات لتقصي فاعلية معمل الرياضيات الافتراضي في متغيرات أخرى ومراحل دراسية مختلفة، وموضوعات رياضية متنوعة.
Category
Theses and Dissertations