Document

Family medicine practice in Oman : present and future.

Other titles
ممارسة طب الأسرة في عمان الآن وفي المستقبل
Publisher
College of Medicine, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2009-08
Language
English
English abstract
The European definition of the discipline and speciality of general practice/ family medicine, as defined in 2005 states: "General practice/family medicine is an academic and scientific discipline and a clinical specialty with its own educational content, research and evidence base and clinical activity, orientated to primary care". According to this definition general practitioners/ family doctors are "specialist physicians trained in the principles of the discipline".The two terms "general practice" and "family medicine" were synonymous in this context. Family medicine is a new specialty in Oman; it needs to be nurtured well so that not only the individuals, but also the specialty achieves global standards. This requires constant evaluation and updating of the undergraduate and postgraduate teaching and training programmes. The needs of trained family physicians also need to be identified and addressed by constant monitoring including audits and peer reviews. There should be a constant review of resource allocation so that quality primary care is provided in the most cost effective manner.
Member of
Citation
Al-Shafaee, Mohammad (2009). Family Medicine Practice in Oman : Present and future. Sultan Qaboos University Medical Journal, 9 (2), 116–118.
Arabic abstract
ينص التعريف الأوروبي لتخصص وتخصص الممارسة العامة / طب الأسرة ، على النحو المحدد في 2005 على ما يلي: "الممارسة العامة / طب الأسرة هو تخصص أكاديمي وعلمي وتخصص إكلينيكي بمحتواه التعليمي الخاص ، وقاعدة البحث والأدلة والنشاط الإكلينيكي ، الموجهة للرعاية الأولية ". وفقًا لهذا التعريف ، فإن الممارسين العامين / أطباء الأسرة هم "أطباء متخصصون مدربون على مبادئ الانضباط" ، وكان المصطلحان "الممارسة العامة" و "طب الأسرة" مترادفين في هذا السياق. طب الأسرة هو تخصص جديد في عمان. يحتاج إلى رعاية جيدة بحيث لا يحقق الأفراد فقط ، ولكن التخصص أيضًا المعايير العالمية. وهذا يتطلب تقييمًا وتحديثًا مستمرين لبرامج التدريس والتدريب في المرحلة الجامعية والدراسات العليا. يجب أيضًا تحديد احتياجات أطباء الأسرة المدربين ومعالجتها من خلال المراقبة المستمرة بما في ذلك عمليات المراجعة ومراجعات الأقران. يجب أن تكون هناك مراجعة مستمرة لتخصيص الموارد بحيث يتم تقديم رعاية أولية عالية الجودة بأكثر الطرق فعالية من حيث التكلفة.
Category
Journal articles