Document
فهم طلبة الصف الثاني عشر للمفاهيم الوراثية و علاقته بتفكيرهم المنطقي و التصورات البديلة لهذه المفاهيم
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed at identifying the understanding level of genetic concepts among 12 grade students, its relation to their logical thinking level and discovering their alternative concepts for these concepts. The study sample consisted of (362) male and female students in a group of Dakhilia Region's schools in the school year 2010
2011. To answer the study questions, two research instruments were constructed. They are Genetic Concepts Test which consisted of (25) multiple choice questions with explanation in both classical genetics and modern genetics with a reliability value of (0.82). The second instrument is Logical Thinking Test which consisted of (8) questions covered four skills that are: proportional reasoning, controlling variables, probalistic reasoning and correlational reasoning with a reliability value of (0.72) The study results revealed that the understanding level of genetic concepts among 12 grade students and their logical thinking level were low. In addition, there were statistically significant differences at (a= 0.001) in understanding level of genetic concepts between students' grades in gender variable in favour of female students, in the level of logical thinking variable in favour of abstract thinking students and in the interaction between them in favour of female abstract thinking students. In addition, the study recorded distribution of alternative concepts among students with high percentages. The study recommends focusing on alternative concepts by exploring them and changing through using new teaching strategies and applying technology.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف مستوى فهم طلبة الصف الثاني عشر للمفاهيم الوراثية وعلاقته بمستوى تفكيرهم المنطقي، والكشف عن تصوراتهم البديلة لهذه المفاهيم. تكونت عينة الدراسة من (۳۹۲) طالبا وطالبة في مجموعة من المدارس التابعة للمديرية العامة للتربية والتعليم بالمنطقة الداخلية للعام الدراسي ۲۰۱۱ / ۲۰۱۰ م. وللإجابة عن أسئلة الدراسة، تم إعداد أداتين هما: اختبار المفاهيم الوراثية، وتكون من (۲۰) سؤالا من نوع الاختيار من متعدد مع التفسير، وذلك في مجالي الوراثة: التقليدية، والحديثة، واختبار التفكير المنطقي، وتكون من (۸) أسئلة شملت أربع مهارات هي: الاستدلال التناسبي، والتحكم بالمتغيرات، والاستدلال الاحتمالي، والاستدلال الترابطي. وقد تم التحقق من صدق الأداتين بعرضهما على مجموعة من المحكمين، أما ثباتهما فتم التحقق منه بطريقة التطبيق وإعادة التطبيق، حيث بلغت قيم معاملات ارتباط بيرسون (۰٫۸۲)، و (۰٫۷۲) على الترتيب. وقد توصلت الدراسة إلى تدني مستوى فهم طلبة الصف الثاني عشر للمفاهيم الوراثية، وتدني مستوى تفكيرهم المنطقي، بالإضافة إلى وجود علاقة ارتباطية منخفضة دالة احصائيا عند مستوى الدلالة(0.001 g=) بين مستوى فهم الطلبة للمفاهيم الوراثية ومستوى تفكيرهم المنطقي. كما أوضحت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى فهم طلبة الصف الثاني عشر للمفاهيم الوراثية عند مستوى الدلالة (a=0.001) بين متوسطات درجاتهم في اختبار المفاهيم الوراثية بالنسبة لمتغير النوع لصالح الإناث، وفي متغير التفكير المنطقي لصالح الطلبة ذوي التفكير المجرد، وفي التفاعل بينهما لصالح الطالبات ذوات التفكير المجرد، وانتشار التصورات البديلة بين الطلبة بنسب مرتفعة. وأوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بالتصورات البديلة وذلك بالكشف عنها وتعديلها عن طريق استخدام استراتيجيات تدريسية حديثة، وتوظيف التكنولوجيا.
Category
Theses and Dissertations