Document

حوار الحضارة العربية الإسلامية والغربية : أهميته، تحدياته، ومطلوبات نجاحه.

Source
المؤتمر الدولي الثاني لكلية الآداب والعلوم الاجتماعية. مج. 1، ص. 27-41.
Other titles
مكانة العلوم الاجتماعية ودورها في دراسة الظواهر الاجتماعية المعاصرة : اتجاهات وآفاق مستقبلية
Publisher
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2012-12
Language
Arabic
English abstract
The Islamic vision, in conclusion, is with "civilized pluralism as one of God's laws in the multiplicity of nations that are distinguished by the multiplicity of civilizations, and because the philosophy of Islam in relation to the other is based on respect for civilizational pluralism. That Islam created some laws and regulations that regulate this relationship so that it is not misunderstood on the one hand and on the other so that dealings between civilizations are codified and because this is the philosophy of Islam in the relationship with the other, the use of the Holy Qur'an was the term "payment" when the need arises because of the imbalance in relations with Gentiles And the replacement of "imbalance" in the place of "balance", the predominance of "injustice" in place of "justice", and the establishment of injustice in place of "moderation", here is the "push", i.e. the social movement that seeks to restore relations to the level and position of "balance" again, while preserving the pluralism and differentiation of the parties Those who differ here are "refutation" and there is no conflict, because conflict requires the negation of the other by his epilepsy, the end of his existence, exclusivity and unity. Repel with what is best, and then the one between whom and you enmity is as if he is an intimate friend. The law of the relationship in neighborhoods, "the struggle for survival in Darwinism and in society, the class struggle in Marxism," and in relations with other civilizations, "the metamorphosis, copying, and distortion" of the inheritances of nations affected by colonialism and Western domination, if it is the nature of the relationship as imposed by civilization It is alien to us, so it is like the fighting that was imposed on us, and it is hateful to us.. And may the fruit be the fruit of this struggle that was imposed on us, sharpening the zeal in the battle of renewal of Islamic thought to get it out of its contemporary crisis and renew the reality of the nation with it, not to negate the civilized other, but rather to force it tomorrow, as he forced it. Yesterday, our ancestors called for abandoning the ambition of civilizational domination and accepting the multiplicity of civilizations so that the planet on which we live becomes a "forum of civilizations", interacting and exchanging useful work, and each of them retaining its specificities.
Arabic abstract
إن الرؤية الإسلامية في خلاصة الأمر مع «التعددية الحضارية كسنة من سنن الله في تعدد الأمم التي تتمايز بتعدد الحضارات ولأن فلسفة الإسلام في العلاقة بالآخر قائمة على احترام التعددية الحضارية. أن الإسلام أوجد بعض القوانين واللوائح التي تنظم هذه العلاقة حتى لا يساء فهمها من ناحية ومن أخرى حتى يتم تقنين التعامل بين الحضارات ولأن هذه هي فلسفة الإسلام في العلاقة بالآخر كان استخدام القرآن الكريم المصطلح «الدفع» عندما تدعو الحاجة بسبب اختلال التوازن في العلاقات مع الأغيار وحلول «الخلل» محل «التوازن» وسيادة «الظلم» بدلاً عن «العدل» وقيام الجور بدلاً عن «الوسطية»، هنا يكون «الدفع» أي الحركة الاجتماعية التي تبتغى إعادة العلاقات إلى مستوى ومقام «التوازن» ثانية، مع الاحتفاظ بالتعددية والتمايز للفرقاء المختلفين هنا يكون «الدفع» ولا يكون الصراع لأن الصراع يقتضي نفي الآخر بصرعه وإنهاء وجوده والانفراد والواحدية ادفع بالتي هي أحسن فإذا الذى ببينك وبينه عداوة كأنه ولي حميم» «هود ???»، «فإذا كانت الحضارة الغربية قد تبنت واعتمدت فلسفة «الصراع» فرأته قانون العلاقة في الأحياء، «صراع البقاء في الدارونية وفي الاجتماع الصراع الطبقي في الماركسية»، وفي العلاقات مع الحضارات الأخرى «المسخ والنسخ والتشويه» لمواريث الأمم التي أصابها الاستعمار والهيمنة الغربية، إذا كان هو طابع العلاقة كما فرضتها الحضارة الغربية علينا فهو كالقتال الذي فرض علينا وهو كره لنا .. وعسى أن تكون الثمرة ثمرة هذا الصراع الذي فرض علينا، شحذ الهمة في معركة التجديد للفكر الإسلامي إخراجاً له من أزمته المعاصرة وتجديداً لواقع الأمة به لا لننفى الآخر الحضاري» وانما لنقسره غداً، كما قسره أسلافنا بالأمس على التخلي عن طموح الهيمنة الحضارية وعلى القبول بتعدد الحضارات ليصبح الكوكب الذي نعيش عليه «منتدى الحضارات» تتفاعل وتتبادل العمل النافع وتحتفظ كل منها بما لها من خصوصيات.
Category
Conferences & workshops