Document
The Impact of CLIL on vocabulary size, content mastery, attitudes toward learning English Language, and perceptions of this method among higher education students.
Identifier
Al-Hajriyah, Maia Mohammed Hamdan (2020) The Impact of CLIL on vocabulary size, content mastery, attitudes toward learning English Language, and perceptions of this method among higher education students (Master thesis, Sultan Qaboos University, Muscat, O
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2020
Language
English
Subject
English abstract
This study aimed at investigating the impact of Content and Language Integrated Learning
(CLIL) on higher education students' vocabulary size, content mastery, attitudes toward
learning English language, and their perceptions of this method. The study involved a
sample of 58 students from Middle East College in the academic year 2019-2020. The
experimental group consisted of 28 students, while the control group consisted of 30
students.
The research instruments included a vocabulary size test, a content mastery test, a
questionnaire on students' attitudes toward learning English language, a questionnaire on
students' perceptions of CLIL, interviews, and observations. The results of this study
revealed the following findings:
1. There was no statistically significant difference between the control and the
experimental groups' scores in the vocabulary post-test and the delayed-test.
However, the vocabulary learning gain of the experimental group was higher
than that of the control group, which means that CLIL had a positive impact
on students' vocabulary size, but this impact was not statistically significant.
2. There were differences between the control and the experimental groups'
scores in the content mastery test in favor of the experimental group. However,
they were not statistically significant.
3. The experimental group had a high positive attitude toward learning English
language at the first time of administering the attitudes questionnaire.
Students' attitudes changed slightly after four weeks as a result of
implementing CLIL. However, this change was not statistically significant.
4. The experimental group had a high positive perception of CLIL. Students
indicated that CLIL enhanced their learning of both language and content. The
majority stated that they enjoyed this experience and wanted to be involved in
similar CLIL modules.
In light of these findings, the researcher presented some recommendations for practice
and further research.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر استخدام أسلوب دمج تعلم اللغة والمحتوى )CLIL )على حجم المفردات وتعلم المحتوى التدريسي لدى طلبة التعليم العالي بالاضافة إلى اتجاهاتهم نحو تعلم اللغة الانجليزية وتصوراتهم حول هذا الاسلوب التدريسي. شملت الدراسة عينة من 58 طالبًا وطالبة من كلية الشرق الاوسط خالل العام الدراسي 2019- 2020 .انقسمت العينة إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية مكونة من 28 طالبًا ومجموعة ضابطة مكونة من 30 طالبًا. للاجابة على أسئلة البحث، تم تطبيق اختبار قياس حجم المفردات، واختبار في المحتوى التدريسي، واستبيان حول اتجاهات الطالب نحو تعلم اللغة الانجليزية، واستبيان حول وجهة نظر الطلبة حول هذا الاسلوب التدريسي بالاضافة إلى اجراء بعض المقابالت ومشاهدة وتتبع التجربة. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الاتية: 1 .لم يكن هناك فرق ذي الإ إحصائية بين درجات المجموعات التجريبية والمجموعة الضابطة في اختبار قياس حجم المفردات. ولكن حصيلة تعلم الكلمات كانت أكبر لدى المجموعة التجريبية بالمقارنة مع المجموعة الضابطة مما يعني أن أسلوب دمج تعلم اللغة والمحتوى له تأثير على حجم مفردات الطلبة ولكن هذا التأثير لم يكن ذي الإ إحصائية. 2 .كانت هناك فروق بين درجات المجموعات التجريبية والمجموعة الضابطة في اختبار المحتوى التدريسي، حيث أحرزت المجموعة التجريبية درجات أعلى من المجموعة الضابطة. لكن هذه الفروق لم تكن ذات الإ إحصائية. 3 .عند تطبيق استبانة التوجهات للمرة الاولى وجد أن المجموعة التجريبية تمتلك توجهات ايجابية عالية نحو تعلم اللغة الانجليزية. تغيرت توجهات الطلبة قليال لألفضل بعد أربع أسابيع نتيجة لتطبيق أسلوب دمج تعلم اللغة والمحتوى، لكن هذا التغيير لم يكن ذو الإ إحصائية. 4 .تمتلك المجموعة التجريبية تصورات إيجابي حول أسلوب دمج تعلم اللغة والمحتوى. أشار الطلبة إلى أنهم استمتعوا بالتعلم باستخدام هذا الاسلوب. كما أبدوا رغبتهم في الانضمام إلى مواد دراسية أخرى تطبق هذا الاسلوب. وفي ضوء هذه النتائج قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات المتعلقة بالموضوع.
Category
Theses and Dissertations