Document
Impact of cloud computing on information technology department (ITD) in the tertiary education sector of Oman : a qualitative study.
Other titles
تأثير الحوسبة السحابية على قسم تكنولوجيا المعلومات )ITD )في قطاع التعليم العالي في عمان : دراسة نوعية
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2023
Language
English
Subject
English abstract
Over the last decade, rapid advancement has been taking place in the domain of Information
and Communication Technologies (ICTs). Such an advancement in turn makes major changes
in the service, function, and the way organizations operate. Cloud computing (CC) represents
one such technology, which is considered a major disruptive innovation, that enables business
users to access and use IT-enabled business services as per their demand using the Internet.
CC is further known to have a considerable impact at three levels: organizational, business
process, and employee. A rich body of literature currently exists that largely focuses on how
the impact of CC adoption is reflected at organizational and business process levels. In
contrast, relatively little research has so far been undertaken to explain how the impact of CC
is manifested in terms of changes occurring in the information technology department (ITD)
that has traditionally been responsible for meeting the information requirements of all levels
of management across an organization
Against this backdrop, this research study has been undertaken to investigate the impact of the
organizational introduction of CC on three major attributes of ITD: role of ITD, functions and
key tasks performed by the ITD, and quality of IT services delivered by the IT department.
Addressing such an impact is necessary in order to revisit the existing alignment between IT
functions with business strategy, as misalignments can occur, triggered by CC-enabled
changes in the attributes of the ITD. A research model has thus been developed by drawing
on a review of the existing related literature. The proposed model has been qualitatively
evaluated using a multiple case study approach and data analyzed using the pattern matching
technique. The case study findings confirm that the adoption of cloud-based systems has
affected the role and function of the ITD. In particular, the nature of the work performed by
the IT staff has been modified. The findings further confirm that the ITD is now responsible
for maintaining the relationship with a cloud service vendor and managing services received
by that vendor. Additionally, the findings confirm an improvement in the quality of IT
services. Overall, these findings thus empirically support the model. This study assists IT
practitioners and ICT researchers' community alike in developing a richer understanding
about the impact of CC on ITD. Despite this, the findings of this study cannot be generalized
across the entire tertiary education sector of Oman; hence a call is made to encourage other
researchers to replicate and even extend this study to all tertiary educational institutions in
Oman.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
على مدى العقد الماضي ، حدث تقدم سريع في مجال تكنولوجيا المعلومات والاتصالات. يؤدي هذا التقدم بدوره إلى إحداث تغييرات كبيرة في الخدمة والوظيفة والطريقة التي تعمل بها المؤسسات. تمثل الحوسبة السحابية إحدى هذه التقنيات ، والتي تعتبر ابتكا ًرا تخريبيًا رئيسيًا ، وتمكن مستخدمي الاعمال من الوصول إلى خدمات الاعمال التي تدعم تكنولوجيا المعلومات واستخدامها وفقً من المعروف أي ًضا أن الحوسبة السحابية لها تأثير ا لطلبهم باستخدام الآنترنت. كبير على ثلاثة مستويات: التنظيمي ، والعملية التجارية ، والموظف. يوجد حاليًا مجموعة غنية من الادبيات التي تركز إلى حد كبير على كيفية انعكاس تأثير اعتماد الحوسبة السحابية على مستويات العمليات التنظيمية والتجارية. على النقيض من ذلك ، تم حتى الآن توجيه القليل من الاهتمام البحثي لشرح كيفية إظهار تأثير الحوسبة السحابية من حيث تقليديًا عن تلبية متطلبات المعلومات لجميع التغييرات التي تحدث في قسم تكنولوجيا المعلومات الذي كان مسؤوالً مستويات الادارة عبر منظمة في ضوء هذه الخلفية ، تم إجراء هذه الدراسة البحثية للتحقيق في تأثير التقديم التنظيمي لـ الحوسبة السحابية على ثلاث سمات رئيسية لـ قسم تكنولوجيا المعلومات : دور قسم تكنولوجيا المعلومات ، والوظائف والمهام الرئيسية التي يؤديها قسم تكنولوجيا المعلومات ، وجودة خدمات تكنولوجيا المعلومات التي يقدمها قسم تكنولوجيا المعلومات. من الضروري معالجة مثل هذا التأثير من أجل إعادة النظر في المواءمة الحالية بين وظائف تكنولوجيا المعلومات مع إستراتيجية العمل حيث يمكن أن تحدث اختلالات ناتجة عن التغييرات الممّكنةمن الحوسبة السحابية في سمات قسم تكنولوجيا المعلومات . وهكذا تم تطوير نموذج بحث بالاعتماد على مراجعة الادبيات الموجودة ذات الصلة. تم تقييم النموذج المقترح نوعياً باستخدام منهج دراسة الحالة المتعددة وتحليل البيانات باستخدام تقنية مطابقة الآنماط. تؤكد نتائج دراسة الحالة أن اعتماد الآنظمة القائمة على السحابة قد أثر على دور ووظيفة قسم تكنولوجيا المعلومات. على وجه الخصوص ، تم تعديل طبيعة العمل الذي يؤديه موظفو تكنولوجيا المعلومات. تؤكد النتائج كذلك أن قسم تكنولوجيا المعلومات مسؤول الآن عن الحفاظ على العلاقة مع مو ّرد الخدمات السحابية وإدارة الخدمات التي يتلقاها هذا البائع. بالاضافة إلى ذلك ، تؤكد النتائج حدوث تحسن في جودة خدمات تكنولوجيا المعلومات. بشكل عام ، تدعم هذه النتائج النموذج تجريبيًا. تساعد هذه الدراسة ممارسي تكنولوجيا المعلومات ومجتمع الباحثين في مجال تكنولوجيا المعلومات والاتصالات على حد سواء في تطوير فهم أكثر ثرا الحوسبة السحابية على تكنولوجيا المعلومات والاتصالات. على الرغم من ذلك ، لا يمكن تعميم ًء لتأثير نتائج هذا عبر قطاع التعليم العالي بأكمله في عمان ؛ ومن ثم تم توجيه دعوة لتشجيع الباحثين الاخرين على تكرار هذه الدراسة وحتى توسيعها لتشمل جميع مؤسسات التعليم العالي في عمان.
Category
Theses and Dissertations