Document
The impact of conducting a masters of education research in English Language teaching on the development of Omani EFL teachers' professional identity.
Identifier
Al-Aamriyah, Nawal Suleiman Musallam (2019). The impact of conducting a masters of education research in English Language teaching on the development of Omani EFL teachers' professional identity (Master thesis, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman).
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2019
Language
English
Subject
English abstract
The present study aimed at investigating the impact of conducting a Master's of
Education research in ELT on the development of Omani EFL teachers' professional identities
(TPI). Besides, it sought to investigate the factors that influence the sustainability of a teacher-asresearcher identity upon the completion of the research and returning back to schools. Hence,
data has been collected through semi-structured interviews with six EFL teachers who have
completed their M. Ed research and graduated from SQU between 2016 and 2018, their senior
teachers or regional supervisors and some university faculty members who have been involved in
thesis supervision. Qualitative content analysis has been used for data analysis to search for
underlying themes and categories in the data.
The findings of the present study confirmed the dynamicity and the continuously
changing status of teachers' professional identities. Explicitly, the present study has shown that
M. Ed research in ELT had the potential to empower the participant EFL teachers' PIs. TPI
Empowerment was manifested in two facets of empowerment: Empowerment of the self and
empowerment of others. Empowerment of the self was represented in the development of the
identities of 'lifelong learners' who displayed confidence and professional efficacy in their
research skills and hence embraced research as a self-directed autonomous form of CPD; and
'research-informed practitioners' whose instructional efficacy has been enhanced inasmuch as
their practice has been reformed and informed through their research. Further, empowerment of
others was represented in the development of the identity of 'change catalysts' who displayed a
commitment to contribute to uplifting ELT policy and practice in Oman at the micro and macro
vii
levels. Moreover, the current study unveiled three factors that influence the sustainability of a
teacher-as-researcher identity; namely, internal and external factors. Internal factors were
represented in teachers' self-efficacy beliefs, research-oriented personality and the development
of their intrinsic motivation and favorable attitudes towards research as an independent form of
CPD. Additionally, the reported external contextual factors were categorized into ministerial and
institutional factors which appeared to negatively influence the sustainability of a research
identity post the degree. That is, ministerial factors were related to the absence of ministerial
follow-up and support and lack of ministerial recognition and incentives while institutional
factors were associated with time constraints and workload, the unsupportive school environment
and the lack of collaboration between schools and universities in supporting teacher research. For
this reason, teachers reported a sense of frustration which could have created tensions and
fragmentations in their TPIs. Thereupon, the present study has shown that the negative
counterinfluence of the contextual factors has prevailed over the positive influence of the internal
factors. Wherefore, in light of the findings of the current study, implications for future practice
and future research have been outlined.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من مدى تأثير إجراء بحث الماجستير في التربية في اللغة الإنجليزية على تطوير الهويات المهنية لمعلمي اللغة الأنجليزية .بالأضافة إلى ذلك ، سعت الدراسة إلى البحث عن العوامل التي تؤثر على استدامة هوية المعلم كباحث بعد الأنتهاء من البحث والعودة إلى التدريس. لذلك تم جمع البيانات من خالل مقابالت شبه منظمة مع ستة من معلمي اللغة الأنجليزية الذين أكملوا أبحاث الماجستي ر في التربية وتخرجوا من جامعة السلطان قابوس بين عامي 2016 و 2018 ، ومعلميهم الأوائل أو مشرفي اللغة الأجليزية وبعض أعضاء هيئة التدريس بالجامعة الذين شاركوا في الأشراف على الرسائل العلمية. وتم استخدام التحليل النوعي لمحتوى البيانات من أجل تحليل البيانات و ذلك للتوصل الى الفئات والموضوعات الأساسية فيها. هذا وأكدت نتائج هذه الدراسة على الطبيعة المتغيرة للهويات المهنية للمعلمين. كما أظ هرت الدراسة أن القيام ببحث ماجستير التربية في تدريس اللغة الأنجليزية كان له القدرة على تعزيز الهويات المهنية لمعلمي اللغة الأنجليزية المشاركين في البحث. و قد تجلى هذا التعزيز في جانبين هما تمكين الذات وتمكين الأخرين. و قد تمثل تمكين الذات في تطور هويات المشاركين في البحث ليصبحوا " متعلمين مدى الحياة" والذين أظهروا الثقة والكفاءة المهنية في مهاراتهم البحثية وبالتالي عملوا على تبني البحث كشكل مستقل من أشكال التنمية المهنية والذي هو جزء من التطوير المهني المستمر ؛ كما أن هوياتهم تطورت ليصبحوا "ممارسين مطلعين على الأبحاث" والذين تم تعزيز كفاءتهم التعليمية نظرا ألن ممارساتهم قد تم تحسينها من خالل أبحاثهم التي قاموا بإجرائها. و في الجانب الأخر، فقد تمثل تمكين الأخرين من خالل تطور هواياتهم ليصبحوا "مساهمين في التغيير" حيث أظهروا التزا ًما بالمساهمة في النهوض بسياسات وممارسات تدريس اللغة الأنجليزية في سلطنة عمان على المستويين الجزئي والكلي. وعالوة على ذلك ، فقد كشفت الدراسة الحالية عن نوعين من العوامل التي تؤثر على استدامة هوية المعلم كباحث ؛ وهما العوامل الداخلية والخارجية. و تتمثل العوامل الداخلية في الكفاءة الذاتية للمعلمين , و شخصية المعلمين الموجهة نحو البحث وتطوير دوافعهم الذاتية ومواقفهم الأيجابية تجاه البحث كشكل مستقل من أشكال التطوير المهني المستمر. بالأضافة إلى ذلك ، تم تصنيف العوامل الخارجية الواردة إلى عوامل وزارية و عوامل مؤسسية والتي اتضح أنها تؤثر تأثيرا سلبيا على استدامة هوية الباحث بعد نيل درجة الماجستير. و هذه العوامل الوزارية مرتبطة بغياب المتابعة والدعم ix من قبل الوزارة وقلة التقدير والحوافز الوزارية , بينما ترتبط العوامل المؤسسية بالقيود الزمنية وأعباء العمل والبيئة المدرسية غير الداعمة وعدم التعاون بين المدارس والجامعات في دعم أبحاث المعلمين. لهذا السبب أعرب المعلمون عن ًء عليه ، فقد أظهرت الدراسة الحالية أن التأثير شعورهم بالأحباط الذي من الممكن أن يخلق توترات لهويتهم المهنية . وبنا السلبي للعوامل الخارجية قد تغلب على التأثير الأيجابي للعوامل الداخلية. من أجل ذلك ، وفي ضوء نتائج الدراسة الحالية , تم اقتراح بعض التوصيات المتعلقة بالممارسات والبحوث المستقبلية.
Category
Theses and Dissertations