Document
The Impact of high-performance work systems and employee behaviors on organizational innovation in the Omani higher education sector.
Source
Master's thesis
Other titles
أثر أنظمة العمل عالية الأداء وسلوكيات الموظفين على الابتكار التنظيمي في قطاع التعليم العالي العماني
Country
Oman
City
Ibra
Publisher
A'Sharqiyah University
Gregorian
2023
Language
English
Thesis Type
Master's thesis
English abstract
Higher education institutions (HEIs') have responsibilities and interactions with societies to fulfill their particular and unstable needs. HEIs perform several social and economic roles in academia and research in the current knowledge-based economy. This study investigated the impact of Employee behaviors (EB) and High-Performance Work Practices (HPWP) on Organizational Innovation (OI) in the Omani Higher Education Sector. The study examined the effect of High-Performance Work Practices as an independent variable in three dimensions (HPWPs): Ability-enhancing (AE), Motivation-enhancing (ME), and Opportunity-enhancing (OE), and employee behaviors (EB) in three dimensions: Voice behavior (VB), Knowledge-sharing Behavior (KSB), and Innovative Behavior (IB) as an independent variable to the dependent variable Organizational Innovation (OI).
The study was analytical and descriptive. An electronic survey was distributed to a targeted population of academic and non-academic employees working at Institutions of Higher Education in both the private and governmental sectors. 254 responses were received and analyzed using SPSS to test for the hypothesized relationships.
It was revealed that Employees' behaviors (VB, KSB, and IB) and high-performance work practices (AE, ME, and OE) affect organizational innovation (OI). The HPWP significantly impacted OI more than EB; therefore, the study asserted the necessity to focus on High-performance work practices (HPWP), which is reflected positively by encouraging the employees to generate new ideas and implement innovative strategies and practices. The appropriate HPWP at the HEIs encourages the employees to engage in an innovative manner reflected in organizational innovation.
Keywords: High-Performance Work Practices (HPWP), Organizational innovation (OI), Voice Behavior (VB), Innovative behavior (IB), Knowledge-Sharing behavior (KSB).
Arabic abstract
مؤسسات التعليم العالي لديها مسؤوليات تجاه المجتمعات لتلبية احتياجاتها الخاصة والمتغيرة، ففي الاقتصاد القائم على المعرفة تؤدي مؤسسات التعليم العالي عددًا من الأدوار الاجتماعية والاقتصادية في الأوساط الأكاديمية والبحثية. بحثت الدراسة في تأثير سلوكيات الموظفين وممارسات العمل عالية الأداء على الابتكار التنظيمي في قطاع التعليم العالي العماني. حيث تم اختبار تأثير ممارسات العمل عالية الأداء كمتغير مستقل في ثلاثة أبعاد (تعزيز القدرة، وتعزيز الحافز، وتعزيز الفرص) وسلوكيات الموظفين في ثلاثة أبعاد (سلوك المشاركة البناءة، وسلوك مشاركة المعرفة، والسلوك الابتكاري) كمتغير مستقل على الابتكار المؤسسي كمتغير تابع.
اتبعت الدراسة منهجية تحليلية ووصفية، وتم توزيع استبيان إلكتروني على عينة مستهدفة من الموظفين الأكاديميين وغير الأكاديميين العاملين في مؤسسات التعليم العالي المختلفة في سلطنة عمان بقطاعيها العام والخاص، شارك في الدراسة ٢٥٤ مستجيبًا من مختلف الكليات والجامعات الحكومية والخاصة في سلطنة عمان. حيث تم استخدام برنامج التحليل الإحصائي SPSS لتحليل البيانات وفحص العلاقة بين المتغيرات،
توصلت الدراسة الى وجود تأثير مباشر لسلوك الموظفين وممارسات العمل عالية الأداء على الابتكار المؤسسي وقد لوحظ أن ممارسات العمل عالية الأداء تؤثر بشكل أكبر من سلوك الموظفين في الابتكار المؤسسي. أكدت الدراسة بضرورة التركيز على ممارسات العمل عالية الأداء والتي تنعكس بشكل إيجابي من خلال تشجيع الموظفين على ابتكار أفكار جديدة وتنفيذ استراتيجيات وممارسات مبتكرة، حيث إن التطبيق المناسب لممارسات العمل عالية الأداء يشجع الموظفين على الانخراط بطريقة مبتكرة تنعكس في الابتكار المؤسسي.
الكلمات المفتاحية: سلوكيات الموظفين، ممارسات العمل عالية الأداء، السلوك الابتكاري، سلوك مشاركة المعرفة، سلوك المشاركة البناءة، تعزيز القدرة، تعزيز الحافز، تعزيز الفرص، الابتكار المؤسسي .
اتبعت الدراسة منهجية تحليلية ووصفية، وتم توزيع استبيان إلكتروني على عينة مستهدفة من الموظفين الأكاديميين وغير الأكاديميين العاملين في مؤسسات التعليم العالي المختلفة في سلطنة عمان بقطاعيها العام والخاص، شارك في الدراسة ٢٥٤ مستجيبًا من مختلف الكليات والجامعات الحكومية والخاصة في سلطنة عمان. حيث تم استخدام برنامج التحليل الإحصائي SPSS لتحليل البيانات وفحص العلاقة بين المتغيرات،
توصلت الدراسة الى وجود تأثير مباشر لسلوك الموظفين وممارسات العمل عالية الأداء على الابتكار المؤسسي وقد لوحظ أن ممارسات العمل عالية الأداء تؤثر بشكل أكبر من سلوك الموظفين في الابتكار المؤسسي. أكدت الدراسة بضرورة التركيز على ممارسات العمل عالية الأداء والتي تنعكس بشكل إيجابي من خلال تشجيع الموظفين على ابتكار أفكار جديدة وتنفيذ استراتيجيات وممارسات مبتكرة، حيث إن التطبيق المناسب لممارسات العمل عالية الأداء يشجع الموظفين على الانخراط بطريقة مبتكرة تنعكس في الابتكار المؤسسي.
الكلمات المفتاحية: سلوكيات الموظفين، ممارسات العمل عالية الأداء، السلوك الابتكاري، سلوك مشاركة المعرفة، سلوك المشاركة البناءة، تعزيز القدرة، تعزيز الحافز، تعزيز الفرص، الابتكار المؤسسي .
Category
Theses and Dissertations