Document

Implementing lean management techniques at a radiation oncology department.

Identifier
DOI: 10.18295/squmj.2018.18.03.016
Contributors
Other titles
تطبيق تقنيات إدارة لين في قسم طب الأورام الإشعاعي
Publisher
College of Medicine, Sultan Qaboos University.
Gregorian
2018-05
Language
English
English abstract
Objectives: Lean management (LM) principles were first developed by a Japanese manufacturing company to maximise value and minimise waste in the automotive industry. However, these principles can also be applied in the healthcare sector. This study aimed to illustrate the process of implementing LM principles in a radiation oncology department to streamline workflow and identify and reduce waste. Methods: This study took place in the Department of Radiation Oncology, Royal Hospital, Muscat, Oman, in December 2016. A value stream map (VSM) was created for the chain of processes followed in the department. A waste analysis was conducted to determine which processes did not add value for the patient or healthcare provider. Results: Based on the VSM analysis, only six out of 13 steps were found to be of value. Necessary and unnecessary non-value-adding activities were identified. Sources of waste included parking and registration. In addition, variabilities in workload were noted. Conclusion: Overall, LM principles improve workflow, reduce waste and enhance patient and staff satisfaction. In the current study, the application of LM principles helped to improve value in a radiation oncology department
Member of
Citation
Al-Balushi, Mustafa M., & Al-Mandhari, Zahid (2018). Implementing Lean Management Techniques at a Radiation Oncology Department. SQU Medical Journal, 18 (3), 362–366.
Arabic abstract
الهدف: مبادئ إدارة لين تم تطويرها من قبل شركة تصنيع يابانية لتحقيق أقصى قدر من القيمة وتقليل الهدر في صناعة السيارات، وبالإمكان تطبيق هذه المبادئ أيضا في قطاع الرعاية الصحية، تهدف هذه الدراسة إلى توضيح عملية تطبيق مبادئ إدارة لين في قسم طب الأورام الإشعاعي لتيسير تدفق العمل وتحديد الهدر وتقليله. الطريقة: أجريت هذه الدراسة في قسم طب الأورام الإشعاعي بالمستشفى السلطاني في مسقط، عمان، وذلك خلال شهر ديسمبر 2016، تم إنشاء خريطة تدفق القيمة لسلسلة العمليات المتبعة في القسم، تم بعدها تم إجراء تحليل للهدر لتحديد العمليات التي لم تكن لها أي قيمة إضافية سواءا للمريض أو للموظف الصحي. النتائج: استنادا إلى تحليل خريطة تدفق القيمة، تم العثور على ستة خطوات فقط من أصل 13 خطوة والتي كانت ذات قيمة. تم كذلك تحديد الأنشطة الضرورية وغير الضرورية التي لم تكن لها أي قيمة مضافة، شملت مصادر الهدر مواقف السيارات وعمليات التسجيل، بالإضافة إلى ذلك، لوحظت تفاوت في أعباء العمل. الخلاصة: بشكل عام، تعمل مبادئ إدارة لين على تحسين سير العمل وتقليل الهدر إضافة إلى تعزيز مدى الرضا لدى المرضى والموظفين، وقد ساعد تطبيق مبادئ إدارة لين على تعزيز القيمة في قسم طب الأورام الإشعاعي
Category
Journal articles