Document

Information literacy in the workplace : a phenomenographic approach to explore variations in employees’ experiences in the Omani government companies.

Source
Doctoral dissertation
Other titles
الوعي المعلوماتي في أماكن العمل : استكشاف التباين في تجارب العاملين في الشركات الحكومة العُمانية باستخدام الأسلوب الفينومينوجرافي
Country
Oman
City
Muscat
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2024
Language
English
Thesis Type
Doctoral dissertation
English abstract
In a world of information overload, the rapid flow of data, the existence of misinformation and the difficulty in identifying quality information, it has become essential to possess information literacy skills. These skills enable individuals to navigate and engage with this plethora of information in its various forms. Assessing the literature review initially information literacy's focus was academic. However, in recent years, it has also emphasized its relevance in the workplace, recognizing that information is a powerful asset when used effectively. This research reports on a qualitative study that investigated the experience of information literacy among employees in Omani government companies. The study aimed to explore the various ways that employees utilize when engaging with information. To achieve this, the study applied the phenomenographic research approach, creating a map depicting diverse employees experiences from data collected through 36 semi-structured interviews. The study results identified six categories of description that represent critically and qualitatively different ways in which employees experienced information literacy in the workplace. These categories include access to information, evaluation of information, sharing and flow of information, putting information into action, learning by information, and the impact of the effective use of information on work performance. Additionally, the study’s findings included an outcome space for the phenomenon of information literacy in the workplace, which discussed the relationships between the categories of description. This study is significant because it has provided new knowledge about employees’ engagement with information for completing work tasks and explained the different ways to deal with information. The study also proposed a framework that reflects practical outcomes and highlights the key aspects that should be considered to facilitate the flow of information and maximize its utility. The findings provide empirical knowledge on which the recommendations are based.
Arabic abstract
في عالم مليء بالمعلومات الهائلة، وتدفٌق سريع للبيانات، ووجود معلومات خاطئة، وصعوبة تحديد جودتها؛ أصبح من الضروري امتلاك مهارات الوعي المعلوماتي التي تُمكن الأفراد من التفاعل من فهم وتشارك المعلومات بكفاءة ودقة، أشكالها المختلفة. ومن خلال مراجعة الدراسات السابقة، اتضح تركيز الوعي المعلوماتي في إنطلاقته على الجوانب الأكاديمية ليغطي بعد ذلك أماكن العمل في السنوات الأخيرة، بوصف المعلومة أداة قوة عندما تستخدم بفعالية. تناولت الدراسة الطرق المختلفة التي يستخدمها الموظفون أثناء التفاعل مع المعلومات، فاعتمدت المنهج النوعي لاستكشاف تجربة الوعي المعلوماتي لدى العاملين في الشركات الحكومية العمانية، باستخدام الأسلوب الفينومينوجرافي؛ لإنشاء خريطة تصور التجارب المتنوعة استنادًا إلى البيانات التي تم جمعها من خلال 36 مقابلة شبه منظمة. أظهرت نتائج الدراسة ست فئات وصفية تمثل طرقً العاملين عند تعاملهم مع المعلومات في أماكن عملهم، وهي: الوصول إلى المعلومات، تقييم المعلومات، مشاركة وتدفق المعلومات، وضع المعلومات موضع التنفيذ، التعلم بواسطة المعلومات، وتأثير الاستخدام الفاعل للمعلومات على أداء العمل. بالاضافة إلى ذلك، ناقشت الدراسة العلاقة بين جميع فئات الوصف.
وتكمن أهمية الدراسة في تقديمها معرفة جديدة حول تفاعل العاملين مع المعلومات لإنجاز مهام عملهم، ووضحت الطرق المختلفة عند تعاملهم مع المعلومات. كما اقترحت الدراسة إطار عمل سلط الضوء على الجوانب الرئيسية التي يجب مراعاتها لتسهيل تدفق المعلومات، وتحقيق أقصى استفادة منها. كما قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات بناء على النتائج العملية التي توصلت إليها.
Category
Theses and Dissertations