Document
Investigating the experiences of Omani EFL school learners in enhancing their vocabulary acquisition through English popular culture.
Source
Master's thesis
Other titles
استقصاء خبرات متعلمي اللغة الإنجليزية العمانيين كلغة أجنبية في المدارس في تعزيز اكتسابهم للمفردات من خلال الثقافة الشعبية الإنجليزية
Country
Oman
City
Muscat
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2024
Language
English
Subject
Thesis Type
Master's thesis
English abstract
This study investigated the experiences of Omani school learners in developing their
vocabulary acquisition through interaction with English popular culture. Therefore,
the study addressed three research questions that targeted the experiences of Omani
EFL school learners in acquiring vocabulary through popular culture, their strategies
in acquiring vocabulary and the potential challenges that they encountered when they
are exposed to popular culture. The study followed a qualitative research design
particularly case study. The participants of the study were four female school learners
at grade11 who study at a public school in Muscat governorate. Two methods of data
collection were used in the study. The first method was reflective group conversations
and the second one was reflective journals. Thematic analysis was used to analyze the
data. The findings of the study revealed insights into learners’ experiences such as
frequency of engagement with popular culture, preference of time for engagement and
preference of forms of popular culture. The results also showed the different
approaches used by participants to acquire vocabulary, the most effective forms and
the criteria for selecting forms of popular culture. Additionally, the results presented
samples of vocabulary acquired and ways of incorporating the newly acquired
vocabulary. The finding also indicated that exposure to popular cultural has increased
the cultural awareness of participants. The results related to strategies provided
insights about learner’s specific strategies for acquiring vocabulary through popular
culture, their mode of acquisition and alignment with their personal language goals.
The findings illustrated some strategies for tracking progress and the role of
technology in facilitating vocabulary acquisition through popular culture. Lastly, the
findings of the study showed that leaners faced a number of challenges when
interacting with popular culture for vocabulary enhancement. These challenges were
divided into linguistic, cultural, economic, social and technical challenges. In light of
the analysis of the results and discussion, a number of recommendations were
proposed for policy makers and further research.
Arabic abstract
تناولت هذه الدراسة خبرات طلبة المدارس العمانيين في تطوير اكتسابهم للمفردات من خلال التفاعل مع الثقافة الشعبية الانجليزية. لذلك تناولت الدراسة ثلاثة أسئلة بحثية استهدفت خبرات متعلمي اللغة الانجليزية العمانيين كلغة أجنبية في المدارس من أجل اكتساب المفردات من خلال الثقافة الشعبية الانجليزية، واستراتيجياتهم في اكتساب المفردات والتحديات المحتملة التي يواجهونها عند تفاعلهم مع الثقافة الشعبية الانجليزية من أجل اكتساب مفردات جديدة. اتبعت الدراسة تصميم البحث النوعي وتحديدا دراسة الحالة. تألفت عينة الدراسة من أربع طالبات في الصف الحادي عشر يدرسن في إحدى المدارس الحكومية في محافظة مسقط. تم استخدام طريقتين لجمع البيانات في الدراسة وهما مجموعات النقاش التأملية والتقارير التأملية. تم استخدام طريقة التحليل الموضوعي لتحليل البيانات. كشفت نتائج الدراسة عن بعض الرؤى حول خبرات المتعلمين مثل : مدى تكرار التفاعل مع الثقافة الشعبية الانجليزية و الوقت المفضل من أجل التفاعل مع أنماط مختلفة من الثقافة الشعبية الانجليزية و الانماط المفضلة لديهم . كما أظهرت النتائج الاساليب المختلفة التي يستخدمها المتعلمون الكتساب المفردات من خلال هذه الانماط ، والانماط الاكثر فعالية لديهم، ومعايير اختيارهم لهذه الانماط .بالاضافة لذلك عرضت النتائج بعض العينات من المفردات المكتسبة، وطرق استخدامها. كما أظهرت النتائج زيادة الوعي الثقافي لدى المشاركين خلال تفاعلهم مع أنماط عدة من الثقافة الانجليزية. و قدمت النتائج المتعلقة بالاستراتيجيات بعض الرؤى حول الاستراتيجيات المحددة التي يتبعها المتعلمين الكتساب المفردات من خلال الثقافة الانجليزية الشعبية، وطرق التعلم المختلفة.كما أوضحت النتائج الطرق التي يستخدمها المتعلمون من أجل تحقيق أهدافهم اللغوية الشخصية وكيفية تتبع تقدمهم . أوضحت النتائج كذلك دور التكنولوجيا في تسهيل اكتساب المفردات من خلال الثقافة الشعبية الانجليزية. علاوة على ذلك أظهرت نتائج الدراسة أن المتعلمين واجهوا عددًا من التحديات عند التفاعل مع الثقافة الشعبية من أجل تعزيز اكتساب المفردات. وقد قسمت هذه التحديات إلى تحديات لغوية، وثقافية، وإقتصادية، وإجتماعية، وتقنية. وفي ضوء تحليل النتائج ومناقشتها تم اقتراح بعض التوصيات من أجل تحسين الممارسات المتبعة في اكتساب المفردات الانجليزية من خلال الثقافة الشعبية الانجليزية بالاضافة إلى بعض المقترحات للدراسات المستقبلية.
Category
Theses and Dissertations