Document

Investigating the impact of task types and task complexities on Omani EFL grade 9 students’ oral performance.

Source
Master's thesis
Other titles
دراسة تأثير أنواع المهام وتعقيداتها على الأداء الشفهي لطالب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الصف التاسع في سلطنة عمان
Country
Oman
City
Muscat
Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2024
Language
English
Thesis Type
Master's thesis
English abstract
The purpose of this descriptive study was to examine how different task types and complexities influence the oral performance of EFL ninth-grade students. Additionally, the study sought to investigate students' perceptions of utilizing different task types and complexities and how these factors contribute to their speaking abilities. To achieve the above goals, 37 students were selected to participate in this investigation. Participants were asked to perform three speaking tasks throughout the experimentation phase: picture descriptions, discussions, and storytelling at varying degrees of complexity, classified as easy, moderate, and complex. As the primary tool for the study, the researcher used speaking tasks extracted from the grade nine curriculum. In addition, the researcher administered a perception questionnaire with 18 items to explore students' perspectives on how task types and complexities influenced their oral production. The study measured grade nine students' oral performance using the Massachusetts English Language Assessment-Oral rubric along with more detailed measurements to analyze Accuracy and Fluency. Findings revealed that students were more proficient in discussion tasks with easy and moderate complexities, displaying fluent yet less accurate speech. While complexity had a minimal impact on outcomes across tasks, students demonstrated more engagement and efficiency in cognitively demanding tasks. However, the study's scope was limited to grade nine female students and three task types, potentially affecting the generalizability of the findings. Recommendations for future research were provided to address these limitations and explore a broader range of complexities and task types in authentic language learning environments.
Arabic abstract
الغرض من هذه الدراسة الوصفية هو: فحصكيفية تأثري أنواع المهام المختلفة وتعقيداتها، عىل األداء الشف ية كلغة أجنبية. باإلضافة إىل ذلك، سعت الدراسة إلى استقصاء تصورات طلاب الصف التاسع، الذين يدرسون اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. بالضافة إلى ذلك سعت الدراسة إلى استقصاء آراء الطلاب حول استخدام أنواع المهام المختلفة وتعقيداتها وكيفية تأثير هذه العوامل عىل قدراتهم في التحدث. ولتحقيق الأهداف المذكورة أعلاه؛ تم 37 طالباً للمشاركة في هذه الدراسة. طلب من المشاركين أداء ثلاث مهام تحدث خلال مرحلة التجربة: وصف الصور، والمناقشات، وسرد القصص بدرجات متفاوتة من التعقيد، تم تصنيفها كسهلة، ومتوسطة، ومعقدة. كأداة أساسية للدراسة؛ استخدم الباحث مهام التحدث المستخرجة من منهج الصف التاسع بالإضافة إلى ذلك قدم الباحث استبيانا للتصورات يحتوي على 18 بنداً لاستكشاف آراء الطلاب حول كيفية تأثيررأنواع المهام وتعقيداتها على إنتاجهم الشفهي. قاست الدراسة الأداء الشفهي لطلاب الصف التاسع باستخدام مقياس تقييم اللغة الإنجليزية الشفهي في ولاية ماساتشوستس إلى جانب قياسات أكثر تفصيلا لتحليل الدقة والطلاقة (CAF) .
كشفت النتائج عن أن الطلاب يتفوقون في مهام المناقشة ذات التعقيدات السهلة والمتوسطة حيث يظهرون طلاقة ولكن بدقة أقل فين أن التعقيد أظهر تحسناً ضعيفاً عبر المهام. كان هناك تأثير بين أداء الطلاب والمهام التي تتطلب جهداً معرفياً ومع ذلك كان نطاق الدراسة محدوداً بطلاب الصف التاسع الإناث وثلاثة أنواع من المهام مما قد يحد من إمكانية تعميم النتائج. تم تقديم تويات للبحث المستقبلي لمعالجة هذه القيود واستكشاف نطاق أوسع من التعقيدات وأنواع المهام في بيئات تعلم اللغة الحقيقية .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
6
0
Al-Bulushi, Ali H.
Eskisehir Osmangazi University.
2017-04-01
Journal articles
3
0
Al-Bakri, Sawsan.
Equinox Publishing Ltd.
2017-01-01
Journal articles
3
0
Alkhoudary, Yahya A. M.
University of Bahrain.
2018-07-01
Journal articles
3
0
Lenchuk, Iryna.
SAGE Publications Inc.
2019-01-01