Document
Investigating metacognitive writing strategies used by Omani EFL grade twelve students.
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2020
Language
English
Subject
English abstract
The current study investigated the extent to which metacognitive writing
strategies are used by Omani EFL grade twelve students. It also explored if there is a
significant relationships between grade 12 students' use of metacognitive writing
strategies and their language performance. In addition, it examined gender differences in
the use of these strategies. The sample of the study was 263 Omani EFL grade twelve
students from Batinah North Governorate in the academic year 2018/2019. Metacognitive
Strategies of Writing Survey (MSWS) and semi-structured interviews were used to
collect data. The results of the study revealed that students use the three types of
metacognitive writing strategies; planning, monitoring and evaluating at high
frequencies. However, the findings revealed no significant relationship between students'
use of the three types of metacognitive strategies and their language performance.
Moreover, students differ in terms of gender in using metacognitive writing strategies.
Female students tend to use more metacognitive strategies in writing compared to male
students. In light of these findings, implications for practice and future studies have been recommended.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة الى التعرف على مدى استخدام طالب الصف الثاني عشر لاستراتيجيات ما وراء المعرفة في مهارة الكتابة، ومعرفة ما إذا كان هنالك علاقة إحصائية بين أداء الطالب اللغوي في مادة اللغة الانجليزية واستخدامهم لهذه الاستراتيجيات، كما هدفت الدراسة كذلك إلى التحقق من وجود اختالف في استخدام هذه الاستراتيجيات بين الجنسين. تضمنت عينة الدراسة ٢٦٣ طالبا من طالب الصف الثاني عشر من محافظة شمال الباطنة للعام الدراسي ٢٠١٨ /٢٠١٩ ، ولجمع البيانات قامت الباحثة باستخدام استبيان استراتيجيات ما وراء المعرفة في مهارة الكتابة، بالاضافة الى إجراء مقابالت مع عدد من الطالب. وقد أشارت النتائج إلى وجود مستوى عالي لاستخدام استراتيجيات ما وراء المعرفة في مهارة الكتابة من قبل طالب الصف الثاني عشر، كما كشفت الدراسة عن عدم وجود علاقة إحصائية بين أداء الطالب اللغوي في مادة اللغة الانجليزية واستخدامهم لهذه الاستراتيجيات، و أفادت الدراسة الى وجود اختلاف بين الجنسين في استخدام هذه الاستراتيجيات، حيث أظهرت النتائج أن الاناث أكثر استخداما الستراتيجيات ما وراء المعرفة في مهارة الكتابة من الطالب الذكور. وفي ضوء هذه النتائج خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات.
Category
Theses and Dissertations