Document

Investigating social media adoption by public sector organizations in Oman.

Publisher
Sultan Qaboos University
Gregorian
2016
Language
English
English abstract
Today, social media platforms represent the biggest part of the new Web 2.0 internet, which enables interactivity, content sharing, and publishing. Social media enables anyone from around the world to share and publish his ideas, opinions, and comments. Today millions of users around the globe are daily interacting with each other through social media platforms, which have made it a fertile place for public communication. Consequently, public sector organizations have realized the importance of social media and thus are increasingly using it. In Oman, the Directives of His Majesty Sultan Qaboos, for government organizations to open additional communications channels with citizens, have boosted the adoption of social media. Currently, most of Omani public sector organizations, have adopted social media like Facebook, Twitter, Instagram, and YouTube. Despite this, little has been done in terms of investigating the adoption of social media by these organizations and the factors that have an impact on its adoption. Therefore, this study aims to investigate the adoption of social media by Omani public sector organizations and the factors that have an impact on its adoption. The investigation can help public sector organizations to better understand their current stage of social media adoption, and could be used as a benchmark for comparison with the requirements of the current stage and the higher stages of adoption. In addition, identifying the factors that have an impact on the adoption stage can draw the organization's focus towards these factors, which can help in establishing organizational and technological capabilities in a systematic way. This study can contribute to the body of knowledge theoretically in terms of identifying the stages of social media adoption as well as the factors influencing the stages of social media adoption by Omani public sector organizations. Based on the findings, it will propose a revised model of adoption. Furthermore, this study will also determine the current stage of social media adoption by Omani public sector organizations and provide a comparison between the high-performing organizations and the low-performing ones. This can help organizations determine what needs to be done in order to improve their performance. The study will also provide practical recommendations that are clear, attainable and based on empirical testing.
Arabic abstract
تمثل وسائل التواصل الاجتماعي في عالم اليوم الجزء الأكبر لظاهرة ويب 2 الجديدة للإنترنت، التي تتيح التفاعل وتبادل المحتويات والنشر. وأصبحت وسائل التواصل الاجتماعي وسيلة سهلة تمكن الناس في جميع أنحاء العالم من تبادل الأفكار ونشر الآراء والتعليقات. ويوجد حالية ملايين المستخدمين في شتى بقاع العالم يتفاعلون يومية مع بعضهم البعض بفضل وسائل التواصل الاجتماعي التي باتت بيئة خصبة للاتصالات العامة ونتيجة لذلك ادركت مؤسسات القطاع العام في أنحاء العالم أهمية وسائل التواصل الاجتماعي مما ادى الى تزايد استخدامها من قبل تلك المؤسسات. أما في سلطنة عمان، ققد صدرت التوجيهات السامية من حضرة صاحب الجلالة السلطان قابوس بن سعيد - حفظه الله ورعاه - للمؤسسات الحكومية بتوسيع قنوات الاتصال مع المواطنين، مما ادى الى تعزيز استخدام وسائل التواصل الاجتماعي من قبل المؤسسات الحكومية العمانية حاليا، معظم مؤسسات القطاع العام العمانية قد تبنت وسائل التواصل الاجتماعي وخاصة الفيسبوك و التويتر و الإنستجرام واليوتيوب. ورغم ذلك، فإن ما تم في هذا المجال من ناحية التحقيق والبحث في تبني وسائل التواصل الاجتماعي من قبل مؤسسات القطاع العام العمانية والعوامل التي تؤثر في التبني يعد قليلا ولذا فإن هذه الدراسة تبحث في تبني مؤسسات القطاع العام في عمان لوسائل الاتصال الاجتماعي والعوامل التي تؤثر على تبنيها. وسيساعد البحث مؤسسات القطاع العام في فهم أفضل لمستواها الحالي لتبني وسائل التواصل الاجتماعي، وسيمكن ذلك من استخدامها كمعيار للمقارنة مع متطلبات المستوى الحالي والمستويات العليا للتبني. وبالإضافة لذلك، فإن التعرف على العوامل التي لها تأثير على مستوى التبني من شأنه أن يجذب انتباه المؤسسات تجاه هذه العوامل، وسيكون في ذلك مساعدة لإحداث قدرات تنظيمية وتقنية بأسلوب منظم. يمكن أن تساعد هذه الدراسة في اثراء المعرفة من حيث التعرف على مستويات تبني وسائل التواصل الاجتماعي فضلا عن العوامل التي تؤثر على مستويات التبني من قبل مؤسسات القطاع العام في عمان. وبناء على النتائج، تقترح الدراسة نموذجا معدلا التبني . كما أن هذه الدراسة تحدد المستوى الحالي لتبني مؤسسات القطاع العام العماني الوسائل التواصل الاجتماعي وتقدم مقارنة بين المؤسسات ذات الأداء العالي وتلك ذات الأداء المتدني، حيث سيساعد ذلك المؤسسات على تحديد ما يجب القيام به لتحسين الأداء. وستوفر الدراسة أيضا توصيات عملية واضحة، سهلة المنال ومبنية على الاختبارات التجريبية
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
0
0
Al-Zadjaliyah, Nasrin.
Oman Medical Specialty Board.
2017-11
Journal articles
0
0
Hosseinzadeh, N.
Sultan Qaboos University.
2018
Journal articles
0
0
Aravindhakshan, Rajeev.
Oman Medical Specialty Board.
2010-01
Journal articles
5
2
Al-Sinani, Mohammad.
Oman Medical Specialty Board.
2008-10
Journal articles
4
0
Byrne, Robyn.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
Journal articles
0
0
Al-Busaidi, Rashid M.
جامعة السلطان قابوس. كلية العلوم الزراعية والبحرية
2013