Document
Investigation of road traffic noise level in Muscat Governorate.
Identifier
Al-Harthyiah, Manal Rashid Salim (2019). Investigation of road traffic noise level in Muscat Governorate (Master's thesis, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman).
Publisher
Sultan Qaboos University.
Gregorian
2019
Language
English
Subject
English abstract
Roadways in major cities have increased nowadays due to rapid growth in population and
usage of vehicles thereby resulting into several environmental problems including noise
pollution. The aim of this research is to investigate and assess vehicular noise pollution
levels in Muscat governorate, the capital of the Sultanate of Oman. Vehicular sound
pressure levels were measured in various Wilayat/regions in Muscat Governorate to define
existing noise exposure levels. The measurements carried out in 2018 with Noise Sensor
type MK:427. The measured sound levels were modeled and validated for prediction
through Artificial Neural Network (ANN) using MATLAB. Traffic counts were used as
input data along with meteorological factors. The traffic counts were provided by Muscat
Municipality while meteorological factors were measured by the air pointer instrument.
The attitudes toward noise pollution and perceived annoyance impact were assessed based
on survey through questionnaire distributed among 470 residents exposed to the traffic
noise. The percentage of highly annoyed persons was calculated according to the dose response model established by World Health Organization (WHO). The results of this
study showed that, the traffic noise levels in Muscat were found to be acceptable during
day time with an average of 60-61 dB and exceeding the Ministry of Environment and
Climate Affairs (MECA)(55 dB), the Environmental Protection Agency (EPA)(50 dB)
and WHO (45 dB) recommended noise level at night. Pearson correlation analysis resulted
in a weak correlation between meteorological variables and measured noise levels (r value
ranged between -0.4 to 0.3). On the other hand, stronger relationships (r = 0.8) were found
between traffic count and measured noise in some locations. Generally, the ANN model
showed good traffic noise prediction with maximum and minimum Root Mean Square
Error (RMSE) value of 1.7- 0.17 dB, respectively. According to the survey results, about
of 91.7 % of the respondents found traffic noise at home as source of annoyance.
Moreover, about 50% of the respondents reported moderate to high prevalence of
perceived annoyance. Finally, a set of recommendations is presented to reduce traffic
noise problem in Muscat Governorate.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
زادت الطرق في المدن الكبرى في الوقت الحاضر بسبب النمو السريع في عدد السكان واستخدام المركبات مما أدى إلى العديد من المشاكل البيئية بما في ذلك التلوث الضوضائي. يهدف هذا البحث إلى دراسة وتقييم تلوث ضوضاء المركبات في محافظة مسقط ،عاصمة سلطنة عمان. حيث أخذت قياسات مستويات ضغط الصوت في المركبات في مختلف الواليات / المناطق في محافظة مسقط لتحديد مستويات التعرض للضوضاء الحالية في عام 2018-2019 باستخدام جهاز استشعارالضوضاء من نوع 427: MK ، وتم نمذجة مستويات الصوت المقاسة والتحقق من صحتها للتنبؤ من خالل الشبكة العصبية االصطناعية (ANN (باستخدام برنامج MATLAB .كما أستخدمت بيانات حسابات المرور كبيانات إدخال مع عوامل األرصاد الجوية. وفرت بلدية مسقط عدد المركبات المارة على الطرق ، في حين استخدم مؤشر الهواء في قياس عوامل األرصاد الجوية. تم تقييم نتائج التأثر بالتلوث الضوضائي واالنزعاج المتصور إستنادا إلى استبيان وزع على 470 شخ ًصا ممن يتعرضون للضوضاء الناتجة من حركة المرور. مع نتائج اإلستبيان ا لنموذج االستجابة للنسبة التي وضعتها ، تم حساب النسبة المئوية لألشخاص الذين يعانون من اإلزعاج الشديد وفقً منظمة الصحة العالمية )WHO .)وجدت نتائج الدراسة في العثور على مستويات الضوضاء المرورية في مسقط لتكون مقبولة خالل النهار بمتوسط 60-61 ديسيبل وتتجاوز مستوى الضوضاء الموصى به في الليل من قبل وزارة البيئة والشؤون المناخية (MECA( (55 ديسيبل( ووكالة حماية البيئة (EPA( (50 ديسيبل( ومنظمة الصحة العالمية )45 ديسيبل( . نتج عن تحليل ارتباط بيرسون إلى وجود ارتباط ضعيف بين متغيرات األرصاد الجوية ومستويات وجدت عالقات أقوى)r = 8.0 )بين عدد الضوضاء المقاسة )تراوحت قيمة r بين -4.0 إلى 3.0 .)من ناحية أخرى، حركة المرور والضوضاء المقاسة في بعض المواقع. بشكل عام ، حصل النموذج المعد بواسطة ANN على نتيجة جيدة حيث تمكن النموذج من التنبؤ في معظم المناطق بالمستويات العالية والمنخفضة للتلوث الضوضائي الصادر من المركبات وبقيم اخطاء منخفضة . اعلى وأقل قيمة للجذر التربيعي للخطأ 7.1 - 17.0 ديسيبل على التوالي. وفقا لنتائج االستبيان ، فإن معظم السكان الذين شملتهم الدراسة لديهم تصور للضوضاء المرورية حيث أبلغ عن 7.91 ٪ من ضجيج المرور في المنزل من قبل المشاركين. عالوة على ذلك ، أفاد حوالي خمسين في المئة من المجيبين مستوى معتدل الى عالي من اإلنزعاج الملموس من حركة مرور المركبات. أخيًرا ، قدمت مجموعة من التوصيات للحد من مشكلة الضوضاء المرورية في محافظة مسقط.
Category
Theses and Dissertations