Document
جماليات السرد في القصص القرآني : قصة آدم أنموذجًا.
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2011
Language
Arabic
Subject
English abstract
Aesthetics of Quranic narrative stories: an analytical aesthetic study of the story in the Holy Quran, taking Adam's story as an example of application.
The theme of the story in the Quran is attractive subject to search. There are a lot of levels, aesthetic, and semantic, which still form the basis of studying this theme, despite the fact that there were a lot written on it in the past and current times, and as ! was reading through the literature on it, I find that there can be some deeper analysis where more lines have not been written yet, so I decided to discuss the issue with the possibility of saying a word of what I believe on it.
The Study of the Holy Quran is a goal in itself, the Quran is the only text characterized by perfect challenge miracle, with endless wonders, and the story in quran plays an important role in understanding some of that perfection and recognizing that miracle, and according to what we notice of rich critical and linguistic studies we feel that there is an urgent need to read the Quranic text in a way that derives its value from the great value of this text.
This thesis is divided into three chapters, the first chapter is entitled; introducing the concepts, with three topics; the first is the concept of beauty, and the second is the concept of narrative, and the third is the concept of the story in the Qur'an. The outcome of these topics formed the ground for the subsequent chapters.
The second chapter titled; benchmarks in the story of the Qur'an, which deals with the main points that characterize the narrative in the Qur'an. As it is well known, the story in the Qur'an related to its situation, or its purpose in an integral manner, and this is one of the signs distinguishing the narrative fiction from Quranic texts, as well as the distribution of the story in the Qur'an, repetition of stories and the diversity of the drafting of one story or
one event in the story, thus represents a landmark of the Quranic narratives from others, in addition to another sign which is the broad Permanent significance of meaning, which makes reading the Holy Quran is like a lasting trip towards the meaning, hence the chapter, included four sections; the first deals with place of story in the Quran, and the second looks at the distribution of the same story in the Koran, and the third in frequency and diversity of language use in the same story, and the fourth introduced the idea of the distance to the meaning.
Certainly, there are other distinguishing marks distinguishing features of quranic narratives are not limited to the ones mentioned in this thesis as in every reading of the text, we will find a milestone which distinguishes the quranic text from, but this research is limited to studying the main and prominent features in the Quranic narrative.
The third chapter was entitled; aesthetic qualities in the story of the Qur'an, has included four topics, the first section studies the nature of the use of language in the Koran, and specifically in those uses which stimulates the reader to question, a questioning that calls for reflection, I have found that such use of language, can be called; exciting language, as it illuminates the reader's thinking and invites him to investigate the significance in such use, and the second chapter is focused on the aesthetics of denotation in the Quranic stories, and in the third section we researched the aesthetics of reality in the. Quranic stories, and finally, the fourth section studied the time and event in the Quranic stories.
There are many studies on this subject, but I am trying in this study to add a word, as I believe in the integration of human knowledge, indicating that the Quranic story -in spite of these numerous studies- is still worth of thorough studies as it contains a great source of narrative aesthetics that needs more studies.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
جماليات السرد في القصص القرآني دراسة تحليلية جمالية للقصة في القرآن الكريم، تتخذ في جانبها التطبيقي قصة آدم في القرآن أنموذجا.
وموضوع القصة في القرآن الكريم . موضوع يغري بالبحث فهناك الكثير من المستويات الجمالية، والدلالية التي مازالت تشكل أرضية للدراسة، على الرغم مما كتب فيه قديما وحديثا، وكنت وأنا أطلع على ما كتب فيه، وهو كثير، أجد أن هناك ما يمكن التعمق فيه أكثر، وهناك اسطر لم
تكتب بعد، فكان أن اجتمعت رغبتي في بحث الموضوع مع اعتقادي بإمكانية قول كلمة فيه.
وتوجه الدراسة إلى القرآن الكريم هو غاية في حد ذاته، فالقرآن هو النص الوحيد المتسم بالكمال الماثل بالإعجاز، الذي لا تنتهي عجائبه، وللقصة فيه مكانة هامة ودور كبير في فهم بعض من ذلك الكمال واستشعار ذلك الإعجاز ، وبحسب ما نجد من إثراء في الدراسات النقدية واللغوية فإن
الحاجة تبدو ماسة إلى قراءة النص القرآني قراءة تستمد قيمتها من القيمة العظيمة لهذا النص.
والبحث مقسم إلى ثلاث فصول، جاء الفصل الأول منه بعنوان؛ تحرير المفاهيم، وفيه ثلاث مباحث؛ الأول في مفهوم الجمال، والثاني في مفهوم السرد، والثالث في مفهوم القصة القرآنية، وقد مثلت النتائج التي تكشفت في هذه المباحث الأرضية لما تلاها من مباحث.
أما الفصل الثاني فقد حمل عنوان ؛ العلامات الفارقة في سرد القصة القرآنية، وهو يعالج النقاط الرئيسية التي تميز السرد القصصي في القرآن عن سواه من السرد، فكما هو معلوم فإن القصة في القرآن ترتبط بمقامها، أو الغرض منها، ارتباطا تاما، وهذا يعد من العلامات الفارقة بالنسبة للسرد القصصي القرآني عن سواه، كذلك ما يتعلق بتوزيع القصة الواحدة في القرآن، والتكرار، وتنوع الصياغة للقصة الواحدة أو الحدث الواحد في القصة، فهي مما يشكل علامة فارقة في السرد القصصي القرآني عن سواه، إضافة إلى علامة أخرى تتعلق بالاتساع الدائم في الدلالة، مما يجعل قراءة النص القرآني أشبه برحلة دائمة نحو المعنى، ومن هنا جاء الفصل متضمنا أربعة مباحث؛ الأول يتناول مقام القصة في القرآن، والثاني يبحث في توزيع القصة الواحده في القرآن، والثالث في التكرار وتنوع الصياغة في القصة الواحدة، أما الرابع فقد طرح موضوع المسافة إلى المعنى.
وبالتأكيد أن هناك علامات فارقة أخرى، إذ لا تنحصر العلامات الفارقة في سرد القصة القرآنية في هذه العلامات التي ذكرت، فعند كل نفوذ في النص القرآني سنجد علامة فارقة فيه عن سواه من النصوص، لكن ما اقتصر البحث عليه يمثل المميزات الكبرى التي تبدو بارزة في السرد القصصي
القرآني.
أما الفصل الثالث فقد كان بعنوان؛ الخصائص الجمالية في سرد القصة القرآنية، وقد ضم أربعة مباحث تعلق المبحث الأول بطبيعة استعمال اللغة في القرآن، وتحديدا في تلك الاستعمالات التي تثير لدى القارئ استفهاما يدعوه للتأمل، وقد وجدت أن مثل هذا الاستعمال اللغوي، يمكن أن يسمى؛ إثارة لغوية، كونه يولد لدى القارئ ذلك التوقد الفكري الذي يدعوه لتقصي الدلالة في مثل هذا الاستعمال، والمبحث الثاني تناولنا فيه جماليات الدلالة في القصص القرآني، أما المبحث الثالث فبحثنا فيه جماليات الواقع في القصص القرآني، وأخير ارتبط المبحث الرابع بالزمن والحدث في القصص القرآني.
وهناك دراسات عديدة في هذا الموضوع، وأحاول في هذه الدراسة إضافة كلمة لها، إيمانا بالتكامل المعرفي الإنساني، مع الإشارة إلى أن القصة القرآنية على الرغم من تلك الدراسات العديدة ما زالت تستبطن الكثير جماليات السرد القابلة للدراسة.
وموضوع القصة في القرآن الكريم . موضوع يغري بالبحث فهناك الكثير من المستويات الجمالية، والدلالية التي مازالت تشكل أرضية للدراسة، على الرغم مما كتب فيه قديما وحديثا، وكنت وأنا أطلع على ما كتب فيه، وهو كثير، أجد أن هناك ما يمكن التعمق فيه أكثر، وهناك اسطر لم
تكتب بعد، فكان أن اجتمعت رغبتي في بحث الموضوع مع اعتقادي بإمكانية قول كلمة فيه.
وتوجه الدراسة إلى القرآن الكريم هو غاية في حد ذاته، فالقرآن هو النص الوحيد المتسم بالكمال الماثل بالإعجاز، الذي لا تنتهي عجائبه، وللقصة فيه مكانة هامة ودور كبير في فهم بعض من ذلك الكمال واستشعار ذلك الإعجاز ، وبحسب ما نجد من إثراء في الدراسات النقدية واللغوية فإن
الحاجة تبدو ماسة إلى قراءة النص القرآني قراءة تستمد قيمتها من القيمة العظيمة لهذا النص.
والبحث مقسم إلى ثلاث فصول، جاء الفصل الأول منه بعنوان؛ تحرير المفاهيم، وفيه ثلاث مباحث؛ الأول في مفهوم الجمال، والثاني في مفهوم السرد، والثالث في مفهوم القصة القرآنية، وقد مثلت النتائج التي تكشفت في هذه المباحث الأرضية لما تلاها من مباحث.
أما الفصل الثاني فقد حمل عنوان ؛ العلامات الفارقة في سرد القصة القرآنية، وهو يعالج النقاط الرئيسية التي تميز السرد القصصي في القرآن عن سواه من السرد، فكما هو معلوم فإن القصة في القرآن ترتبط بمقامها، أو الغرض منها، ارتباطا تاما، وهذا يعد من العلامات الفارقة بالنسبة للسرد القصصي القرآني عن سواه، كذلك ما يتعلق بتوزيع القصة الواحدة في القرآن، والتكرار، وتنوع الصياغة للقصة الواحدة أو الحدث الواحد في القصة، فهي مما يشكل علامة فارقة في السرد القصصي القرآني عن سواه، إضافة إلى علامة أخرى تتعلق بالاتساع الدائم في الدلالة، مما يجعل قراءة النص القرآني أشبه برحلة دائمة نحو المعنى، ومن هنا جاء الفصل متضمنا أربعة مباحث؛ الأول يتناول مقام القصة في القرآن، والثاني يبحث في توزيع القصة الواحده في القرآن، والثالث في التكرار وتنوع الصياغة في القصة الواحدة، أما الرابع فقد طرح موضوع المسافة إلى المعنى.
وبالتأكيد أن هناك علامات فارقة أخرى، إذ لا تنحصر العلامات الفارقة في سرد القصة القرآنية في هذه العلامات التي ذكرت، فعند كل نفوذ في النص القرآني سنجد علامة فارقة فيه عن سواه من النصوص، لكن ما اقتصر البحث عليه يمثل المميزات الكبرى التي تبدو بارزة في السرد القصصي
القرآني.
أما الفصل الثالث فقد كان بعنوان؛ الخصائص الجمالية في سرد القصة القرآنية، وقد ضم أربعة مباحث تعلق المبحث الأول بطبيعة استعمال اللغة في القرآن، وتحديدا في تلك الاستعمالات التي تثير لدى القارئ استفهاما يدعوه للتأمل، وقد وجدت أن مثل هذا الاستعمال اللغوي، يمكن أن يسمى؛ إثارة لغوية، كونه يولد لدى القارئ ذلك التوقد الفكري الذي يدعوه لتقصي الدلالة في مثل هذا الاستعمال، والمبحث الثاني تناولنا فيه جماليات الدلالة في القصص القرآني، أما المبحث الثالث فبحثنا فيه جماليات الواقع في القصص القرآني، وأخير ارتبط المبحث الرابع بالزمن والحدث في القصص القرآني.
وهناك دراسات عديدة في هذا الموضوع، وأحاول في هذه الدراسة إضافة كلمة لها، إيمانا بالتكامل المعرفي الإنساني، مع الإشارة إلى أن القصة القرآنية على الرغم من تلك الدراسات العديدة ما زالت تستبطن الكثير جماليات السرد القابلة للدراسة.
Category
Theses and Dissertations