Document

كفايات اختصاصيي المعلومات في المكتبات الجامعية بسلطنة عمان في ضوء معايير جمعية المكتبات المتخصصة :‏ ‏دراسة ميدانية مع برنامج تدريبي مقترح

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to measure the competencies of the Information Specialists working at university libraries in the Sultanate of Oman in accordance to the competency standards for Information Specialists in the 21st century issued by the Special Libraries Association, with a view to identify the training programs required for the information specialists in the light of the study results. The study tool was an electronic questionnaire that consisted of three types of competencies: professional competencies, basic competencies, and personal competencies. The questionnaire was sent to all the individuals of the study population (57 information specialists). The researcher received 40 responses (72%) from the study population. Through the statistical analysis conducted over the received responses, the study concluded with a number of results the most prominent of which are: 1. The competency levels for the Information Specialists working at university libraries in the Sultanate of Oman depending on the three mentioned types of competencies are as follows: - Highest level for the personal competencies (arithmetical average = 4,5750 , standard deviation = 1,3973) Medium level for the professional competencies (arithmetical average = 4,30188, standard deviation = 1,07172) Lowest level for the basic competencies (arithmetical average = 4,0188, standard deviation = 1,27119) There are no statistically significant differences at the level 0,05 among the averages of the competency levels for the Information Specialists by the difference of the gender variable (male/female). 3. There are no statistically significant differences at the level 0,05 among the averages of the competency levels for the Information Specialists by the difference in the variable of specialization in Information & Library Science (specialist/ non-specialist). 4. There are statistically significant differences at the level 0,05 among the averages of the competency levels for the Information Specialists by the difference of the efficiently spoken language variable (Arabic/English). 5. There are statistically significant differences at the level 0,05 among the averages of the competency levels for the Information Specialists by the difference in the variable of the qualification level in Information & Library Science. 6. There are statistically significant differences at the level 0,05 among the averages of the competency levels for the Information Specialists by the difference of the experience years variable. 7. 57% of the Information Specialists possesses personal competencies,(48%) of them possesses professional competencies, and (29) of them possesses basic competencies. A training program was proposed according to the actual requirements of the study population which are identified based on the levels of Information Specialists competencies in the 21st century issued by the Special Libraries Association. The study also presented a number of recommendations and suggestions that can promote the training provided for the Information Specialists to equip them with the skills that improve their job performance
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى قياس كفايات اختصاصيي المعلومات العاملين بالمكتبات الجامعية في سلطنة عمان بالاعتماد على معايير كفايات اختصاصيي المعلومات في القرن الحادي والعشرين - جمعية المكتبات المتخصصة؛ لرصد البرامج التدريبية اللازمة لاختصاصيي المعلومات في ضوء نتائج الدراسة. تمثلت أداة الدراسة في استبانة إلكترونية شملت ثلاثة محاور من الكفايات (الكفايات المهنية والكفايات الأساسية والكفايات الشخصية)، وأرسلت الاستبانة إلى جميع أفراد مجتمع الدراسة البالغ عددهم (۵۷) اختصاصيي معلومات، وقد عاد منها (40) استجابة بنسبة ( % ۷۲) من أفراد مجتمع الدراسة، وقد أجري التحليل الإحصائي لهم، حيث توصلت الدراسة إلى نتائج، أبرزها: ابلغ مستوى كفايات اختصاصيي المعلومات العاملين بالمكتبات الجامعية في سلطنة عمان حسب محاور الاستبانة كالأتي: الكفايات الشخصية بلغت أعلى مستوى متوسط حسابي = 4,5750 , الانحراف المعياري== 1,3973 ، يليه محور الكفايات المهنية متوسطحسابي =4٬3، الانحراف المعياري = ۱٫۰۷۱۷۲)، وأخيرة محور الكفايات الأساسي متوسط حسابي = 4.01 ، الانحراف المعياري =۱٫۲۷۱۱۹).. لا توجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.00بين متوسطي مستويات كفايات اختصاصيي المعلومات في اختلاف متغير النوع (ذكر أو أنثى). ۳. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ۰٫05 بين متوسطي مستويات كفايات اختصاصيي المعلومات في اختلاف متغير التخصص في علم المكتبات والمعلومات متخصص أو غير متخصص. أثبتت نتائج الدراسة عن وجود فروقات ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.00 بين متوسطي مستويات كفايات اختصاصيي المعلومات في اختلاف متغير اللغة التي يتقنها اللغة العربية أو اللغة العربية والإنجليزية معا). 5. أثبتت نتائج الدراسة وجود فروقات ذات دلالة إحصائية عند مستوى ۰٫۰۵ بين متوسطي مستويات كفايات اختصاصيي المعلومات في اختلاف متغير مستوى التأهيل في علم المكتبات والمعلومات. 6. أثبتت نتائج الدراسة وجود فروقات ذات دلالة إحصائية عند مستوى ۰٫05 بين متوسطي مستويات كفايات اختصاصيي المعلومات في اختلاف متغیر سنوات الخبرة العملية. ۷. كشفت النتائج عن أن (۰۷%) من اختصاصيي المعلومات يمتلكون الكفايات الشخصية، حيث أنها سجلت أعلى مستوى كفاية يمتلكونها، يليه محور الكفايات المهنية حيث يمتلكها ( % ۶۸) من اختصاصيي المعلومات، وأخيرا محور الكفايات الأساسية بواقع (۲۹%) من . اختصاصيي المعلومات. تم اقتراح برنامج تدريبي بناء على الاحتياجات الفعلية لمجتمع الدراسة، والمعتمدة على مستوى امتلاك كفايات اختصاصيي المعلومات في القرن الحادي والعشرين التي أصدرتها جمعية المكتبات المتخصصة. كما خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات التي من شأنها أن تسهم في تطوير تدريب اختصاصيي المعلومات، وإكسابهم مهارات تطور من أدائهم المهني.
.
Category
Theses and Dissertations