Document
خصائص المضمون الإعلاني في الصحافة اليوميّة العمانيّة : صحيفتا الوطن و عمان أنموذجا
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2012
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aims to identifying the general characteristics of advertisements in the Omani Arabic daily newspapers represented by Al-Watan & Oman Newspapers; through highlighting the size of advertisements compared with the editorial forms, in addition to identifying ads types, functions, geographical distribution, language, actors, appeals, and other variables. This study is a descriptive one, in which researcher used content analysis to describe and analyze the content of the advertisements in Al-Watan and Oman Newspapers, using one week random sample started 07/04/2012 until 13/04/2012. The study results demonstrated that Al-Watan Newspaper obtained more ads in terms of size than Oman. Regarding ads types, the results show that service ads were dominant in both newspapers over products and social ads. The study indicated that the field of "labor" attracted more ads than other fields during the study period and local advertisements ranked first in both newspapers. In addition, private sector ads occupied more space than the public sector ads, and Al Watan gained more designed ads than Oman. The results also revealed that the majority of published ads do not contain appeals. The informative function was first in both newspapers, and the majority of advertisements were introduced in Arabic. Tuesday was the ads prime day for Oman Newspaper while Wednesday was the ads prime day for Al-Watan.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على خصائص المضمون الإعلاني في الصحافة العمانية اليومية مملة بحيفتي الوطن وعمان، من خلال التعرف على: حجم الإعلان، أنواعه، وظائفه، الاستمالات المستخدمة في بائله، توزيعه الجغرافي، وغيرها من المتغيرات الأخرى. وتعد هذه الدراسة من الدراسات الوصفية التي تعتمد على منهج تحليل المضمون لوصف وتحليل مضامين اعلانات في صحيفتي الوطن وعمان، واعتمدت على عينة عشوائية بسيطة تمثل دورة زمنية متكاملة (أسبوع) أمن 2012 /4 /7ولغاية 2012 4/13) . خلصت الدراسة إلى تفوق صحيفة الوطن على صحيفة عمان في مجمل الكم الإعلاني المنشور، وهيمنة الاعلان الخدمي في الصحيفتين، وانخفاض نسبة الإعلانات الاجتماعية. وأوضحت الدراسة أن أكثر مجال قطب كما إعلانيا أكبر في الصحيفتين هو مجال "عمالة وعمال" ، وأن الإعلانات المحلية تأتي في المرتبة ولى في الصحيفتين، إضافة إلى ارتفاع نسبة إعلانات القطاع الخاص مقارنة بإعلانات القطاع العام. كما بينت الدراسة أن غالبية الإعلانات كانت بدون استمالات واضحة، وتفوقت صحيفة الوطن على عمان نسبة الإعلانات المصممة. وجاءت معظم الإعلانات في الصحفيتين باللغة العربية، معتمدة على وظيفة خبار، وكان يوم الثلاثاء هو يوم الذروة الإعلانية في صحيفة عمان، أما في صحيفة الوطن فكان يوم.
Category
Theses and Dissertations