Document

لغة الإعلان في الصحافة العمانية : (جريدة عمان أنموذجًا).

Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2009
Language
Arabic
English abstract
The present study examines the language of advertising in the Omani press (the Oman Daily as a Model); the numbers issued in (July 1995) and (July 2008). The outline of the study is as follows: Preface: It provides a short account of the Omani press, focusing on the Oman Daily. Introduction: It discusses journalistic advertising (its concept, types, components, characteristics, functions, and goals). Chapter One: It investigates the analysis of the morphological structures of the advertising text. (e.g., infinitives, plurals, derivatives, nouns, verbs, and relations) Chapter Two: It studies the structural level: (predicative sentences, linguistic and structural styles, and grammatical cases) Chapter Three: It looks into the semantic level: (signification, advertising and signification, semantic fields in advertising, advertising and non-Arabic vocabulary) The researcher adopted the descriptive and analytical approach, relying on statistical results, by means of which he tried to identify the nature of the structure of advertising in the research sample and the implications that it involves. Finally, the researcher concluded his study by explaining the most significant findings that he believed the study has yielded.
Arabic abstract
تناولت الدراسة لغة الإعلان في الصحافة العمانية ) جريدة عمان أنموذجاً) ، الأعداد الصادرة في شهري : ( يوليو (۱۹۹۵م) و (يوليو (۲۰۰۸) وجاء مخططها على النحو الآتي :- مدخل : تناول نبدة مختصرة عن الصحافة العمانية مع تسليط الضوء على جريدة عمان تمهيد : تناول الإعلان الصحفي مفهومه ، وأنواعه ، ومكوناته ، وخصائصه ، ووظائفه ، وأهدافه )
الفصل الأول : عُني بتحليل البنى الصرفية للنص الإعلاني : ( المصادر و الجموع والمشتقات والأسماء والأفعال والنسب )
الفصل الثاني : تناول المستوى التركيبي : ( الجمل الإسنادية - الأساليب اللغوية والتركيبية - الأحوال النحوية )
الفصل الثالث : تناول المحتوى الدلالي : ( الدلالة - الإعلان والدلالة - الحقول التجميعية - الإعلان والمفردات غير العربية ) وقد اتبع الباحث في ذلك منهجا تحليليا وصفيا ، معتمدا على نتائج إحصائية ، حاول بوساطتها الوقوف على طبيعة بنية الإعلان في عينة البحث والدلالات التي يرمي إليها وفي النهاية أورد الباحث خاتمة خلص فيها إلى أهم النتائج التي يعتقد أن الدراسة قد وصلت إليها.
Category
Theses and Dissertations