Document

علم الموسيقى الإثنية : قضايا و إمكانات.

Publisher
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
This study investigates and analyzes the relationship between the development of the field of Ethnomusicology in United States, since the 1950s, and its predecessor known as Comparative Musicology, which emerged during the last two decades of 19th century Germany. Tracing the theoretical bases for Comparative Musicology, it becomes clear that certain fundamental issues caused researchers to distance themselves from the ideologies of traditional musics that, eventually, led to the emergence of Ethnomusicology. Furthermore, by exploring certain aspects of Comparative Musicology and Ethnomusicology, one cannot but notice the central role publications played in the establishment of both fields. However, unlike Comparative Musicology, which adopted a comparative approach to analysis; modern ethnomusicology called for the embracement of the musics of the «other» and the recognition of their contextual uniqueness before comparing them to other musical systems. Thus, the modern ethnomusicologist always seeks to associate him/herself to the musics of the «other» not only for the sake of understanding musical elements and structures, but also in order to gain a deeper understanding of the social and cultural aspects of the communities producing the music.
Member of
ISSN
2312-1270
Arabic abstract
توضح هذه الدراسة مدى ارتباط حقل الموسيقى الإثنية التي كانت بداياته في الولايات المتحدة الأمريكية في خمسينيات القرن العشرين، بعلم الموسيقى المقارن في ألمانيا، والذي نشأ خلال العقدين الأخيرين من القرن التاسع عشر. ومن خلال تتبع التطور الفكري في علم الموسيقى المقارن Comparative Musicology، تظهر القضايا المركزية التي أدت في النهاية إلى تحول باحثي موسيقى الشعوب عن أيديولوجيات هذا العلم، الأمر الذي أدى إلى ولادة ما يعرف اليوم بحقل أو علم الموسيقى الإثنية Ethnomusicology. ومن خلال تفحص بعض عناصر علم الموسيقى المقارن ولاحقا الموسيقى الإثنية، وخصوصًا تلك التي كان لها الفضل في ترسيخ أسس هذين العلمين، يظهر جليا دور المنشورات العلمية في هذا الجانب. وخلافا لعلم الموسيقى المقارن الذي اتخذ من المقارنة نهجًا أساسيًا له، فإن علم الموسيقى الإثنية الحديث يدعو إلى احتضان موسيقى الآخر والبحث في خصوصيات تلك الموسيقى قبل إصدار أية أحكام مبنية على المقارنة، وبخاصة تلك الأحكام الناشئة من تطبيق المنظور الغربي على موسيقى الشعوب الأخرى. فعالم الموسيقى الإثني الحديث يسعى دائما للارتباط بموسيقى الطرف المقابل، وذلك بهدف اكتساب فهم أعمق، ليس فقط لعناصر وتراكيب الموسيقى، ولكن للجوانب الاجتماعية والثقافية للمجتمعات الصانعة لتلك الموسيقى أيضا.
Category
Journal articles

Same Subject

Journal articles
3
0
شيخو، بسمة.
جريدة عمان.
2022-08-25
Journal articles
6
0
علوي، عمر.
جريدة عمان.
2022-08-25
Journal articles
3
0
المسكيني، أم الزين بنشيخة.
جريدة عمان.
2022-08-25