Document
معالم الحضارة في علم أصول الفقه.
Source
مجلة الدراسات الفقهية والقانونية. ع. 3. ص. 1-61.
Other titles
Milestones of Civilization in the Principles of Fiqh.
Country
عمان.
City
نزوى
Publisher
المعهد العالي للقضاء
Gregorian
2020
Language
Arabic
Subject
English abstract
This research is an attempt to show aspects of the features of civilization in the fundamentals of jurisprudence. The knowledge of the Islamic ruling on the occurrence of incidents and facts that have not been mentioned in the text, and did not talk about the former jurists because of their absence in their time, make the assets of jurisprudence valuable methodological wealth lead to reason to solve problematic texts and the sequence of events.
The origins of fiqh can be described as [the model of higher islamic thought] expressed in the spirit of religious civilization. This is due to its rotation around the texts of the legislation. Therefore, I consider the subject to be important in two ways. First, it deals with the kind of knowledge system that should govern our lives, The system and its adequacy (Usool al-Fiqh). The second is that it is exposed to life, where there is a lot of dialogue, and the meetings and symposia were held for them. I have been keen to look at the features of civilization in the fundamentals of jurisprudence intellectually and socially; and in this inventory face; that civilization lies in the righteous thought, and the orderly meeting of human life.
ISSN
2706-882X
Hijri
1441
Arabic abstract
هذا البحث محاولة لإظهار جوانب من معالم الحضارات في أصول الفقه، إذ إن معرفة الحكم الشرعي لما يستجد من حوادث ووقائع لم يرد بخصوصها نص، ولم يتكلم عنها الفقهاء السابقون؛ لعدم وجودها في عصرهم، تجعل أصول الفقه ثروة منهجية قيمة تؤدي بالعقل إلى حل إشكالية تناهي النصوص وتوالي الوقائع.
إن أصول الفقه يمكن وصفه بـ نموذج الفكر الإسلامي الأعلى المعبر عن روح الحضارة الدينية؛ وذلك لدورانه حول نصوص التشريع، ومن ثم أحسب الموضوع ذا أهمية من جهتين؛ الأولى: أنه يتعرض بالأصالة لنوع النظام المعرفي الذي ينبغي أن يحكم حياتنا، ومدى كفاءة هذا النظام وكفايته (أصول الفقه)، والثانية: أنه يتعرض لغاية حياتية، كثر فيها الحوار، وعقدت لها المجامع والندوات، وصدرت بشأنها التأليف والمقالات، وسجلت فيها الإنجازات (الحضارة).
إن أصول الفقه يمكن وصفه بـ نموذج الفكر الإسلامي الأعلى المعبر عن روح الحضارة الدينية؛ وذلك لدورانه حول نصوص التشريع، ومن ثم أحسب الموضوع ذا أهمية من جهتين؛ الأولى: أنه يتعرض بالأصالة لنوع النظام المعرفي الذي ينبغي أن يحكم حياتنا، ومدى كفاءة هذا النظام وكفايته (أصول الفقه)، والثانية: أنه يتعرض لغاية حياتية، كثر فيها الحوار، وعقدت لها المجامع والندوات، وصدرت بشأنها التأليف والمقالات، وسجلت فيها الإنجازات (الحضارة).
Category
Journal articles